-
Mobbing i dyskryminacja - zmiany przepisów i najlepsze praktyki przeciwdziałania
Informacje o szkoleniu
Program szkolenia
Informacje o szkoleniu
Cel szkolenia:
- przedstawienie praktycznych aspektów przeciwdziałania niewłaściwych i patologicznych zachowań w miejscu pracy.
- przedstawienie sposobów rozpoznawania i klasyfikowania tych zachowań i postaw, a także sposobów przeciwdziałania na gruncie prawnym, zarządczym i psychologicznym,
- wskazanie roli różnych podmiotów w zwalczaniu mobbingu, molestowania i dyskryminacji, a także działań odwetowych wobec tzw. sygnalistów.
- przedstawienie praktyk przeciwdziałania w realiach miejsca pracy ze szczególnym naciskiem na procedury przeciwdziałania.
Zajęcia mają również na celu wspólne wypracowanie i przekazanie gotowego schematu procedury antymobbingowej i/lub antydyskryminacyjnej, a także określenie faktycznych możliwości oddziaływania w zwalczaniu (przeciwdziałaniu, ograniczaniu, łagodzeniu skutków) tych patologii
Adresaci:
- osoby zarządzające zakładem pracy,
- pracownicy działów kadr,
- wszystkie osoby zajmujące się problematyką zarządzania procesem pracy i ludźmi,
- osoby przygotowujące procedury antymobbingowe,
- członkowie zespołów zajmujących się walką z niepożądanymi zjawiskami
- prawnicy pracujący na rzecz zakładów pracy (tworzących dokumenty wewnętrzne w organizacjach).
Koszt uczestnictwa: 279,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Program szkolenia
1. Mobbing, dyskryminacja, działania odwetowe – zasady ogólne
- Definicje mobbingu a praktyka
- Zjawisko mobbingu – określenie kluczowych elementów
- Jak odróżnić mobbing i dyskryminację od zachowań dopuszczalnych w miejscu pracy
- Zarzuty dotyczące mobbingu i dyskryminacji w przypadku pracy zdalnej – przykłady
- Zmiany przepisów kodeksu pracy – aktualne (wrzesień 2019) i zmiany przygotowywane
- Charakterystyka pojęcia dyskryminacji
- Definicja molestowania
- Molestowanie a molestowanie seksualne
- Działania odwetowe – nowe pojęcie w przepisach prawa pracy
- Ochrona Sygnalisty przed działaniami odwetowymi – projekt przepisów wdrażających dyrektywę UE
2. Konsekwencje mobbingu, dyskryminacji, molestowania, działań odwetowych dla zakładu pracy
- Konsekwencje prawne
- Praktyka sądowa – orzecznictwo
- Konsekwencje zarządcze
- Konsekwencje indywidualne dla sprawców
3. Faktyczne przeciwdziałanie patologiom – obowiązek pracodawcy i pracowników
- Konieczność przełożenia prawnych zapisów na praktykę zarządzania
- Możliwy zakres działań wynikający z obowiązku pracodawcy – najnowsze praktyki
- Przykład ankiety antymobbingowej
- Działania informacyjne oraz uświadamiające
- Inne rozwiązania systemowe
- Rola i zadania kadry kierowniczej w przeciwdziałaniu mobbingowi i dyskryminacji
- Obowiązki pracowników
- Szczegółowe rekomendacje dotyczące obszaru rekrutacji
- Zakaz działań odwetowych wobec osób zgłaszających nieprawidłowości związane z naruszeniem przepisów praca
4. Tworzenie procedury - Cel procedury antymobbingowej (antydyskryminacyjnej) – realne możliwości oddziaływania
- Zakres procedury i jej szczegółowość
- Zawartość procedury
- Powołanie zespołu i podział zadań
- Niezbędne uzgodnienia
- Jak wdrożyć procedurę antymobbingową (antydyskryminacyjną)- warunki do skutecznego wdrożenia
- Stosowanie sankcji wobec sprawców – jakie sankcje i w jakim zakresie
- Procedura wewnętrzna ws. Zgłaszania nieprawidłowości związanych z naruszeniem przepisów prac – ochrona sygnalistów przed działaniami odwetowymi