-
Powierzenie prowadzenie żłobka, klubu, funkcjonowanie dziennego opiekuna. Dokumentacja wewnętrzna instytucji opieki, nadzór wewnętrzny. Rejestr, nadzór, wnioskowanie, rachunkowość, sprawozdawczość wg nowych zasad. Zmiany w realizacji zadań jst od 1 kwietnia 2022r.
Informacje o szkoleniu
Program szkolenia
Informacje o szkoleniu
Cel szkolenia:
- omówienie zasad powierzenia prowadzenia żłobka, klubu dziecięcego, funkcjonowania dziennego opiekuna,
- omówienie zasad prowadzenia oraz elementów wewnętrznej dokumentacji instytucji opieki,
- omówienie zasad nadzoru organu prowadzącego,
- omówienie procedur oraz standardów kontroli,
- omówienie zasad nabywania prawa do rodzinnego kapitału opiekuńczego lun dofinansowania form opieki nad dziećmi do lat 3 z punktu widzenia rodziców/opiekunów prawnych oraz podmiotu prowadzącego formy opieki
- omówienie instrukcji wypełniania wniosków o dofinansowanie form opieki,
- omówienie zakresu zmian jakie powinny się znaleźć w zapisach uchwał rad gmin, określających opłaty za usługi opiekuńcze w gminnych żłobkach, uwzględniających mechanizmy obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna.
- omówienie zasad przekazywania informacji, sprawozdawczości oraz obsługi finansowej podmiotu prowadzącego formy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3
Każdy uczestnik będzie miał możliwość skorzystania ze wzorów materiałów: dokumentów, instrukcji, zarządzeń, uchwał, planów i protokołów.
Adresaci:
- pracownicy samorządowi odpowiedzialni za prowadzenie rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub wykazu dziennych opiekunów,
- przedstawiciele organów prowadzących,
- osoby wykonujące zadania zarządcze oraz kierownicze w żłobkach i klubach dziecięcych,
- opiekunowie dzienni i osoby/podmioty ich zatrudniające,
- wszystkie osoby zainteresowane tematem szkolenia
Koszt uczestnictwa: 279,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Program szkolenia
1. Powierzenie prowadzenia żłobka, klubu dziecięcego, funkcjonowanie dziennego opiekuna, dokumentacja wewnętrzna instytucji opieki, nadzór wewnętrzny, w tym kontrola zarządcza. Nadzór i kontrola w zadaniach organu wykonawczego jst.
- Możliwości wyłonienia dyrektora żłobka, kierownika klubu dziecięcego samorządowych i prywatnych formach opieki.
- Dokumentacja wewnętrzna żłobka, klubu dziecięcego.
- Organizacja żłobka, klubu dziecięcego i dziennego opiekuna.
- Nadzór i kontrola gminy nad żłobkiem, klubem dziecięcym dziennym opiekunem w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki.
- Nadzór gminy nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat trzech przy wpisie do rejestru.
- Kontrole planowe i doraźne.
- Różnice w prowadzeniu kontroli w podmiotach samorządowych i nie samorządowych.
- Plan nadzoru w kompetencji organu stanowiącego danej jst dla funkcjonujących na jej terenie form opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech.
- Sprawowanie nadzoru i kontroli na podstawie przepisów ustawy o opiece nad dziećmi do lat.
- Sprawowanie nadzoru i kontroli w podmiotach nie samorządowych, prowadzących działalność gospodarczą na podstawie przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców.
- Kontrola z perspektywy kontrolującego.
- Schemat prowadzenia kontroli.
- Procedura wdrożenia oraz dokumentowanie kontroli nadzorczej w żłobku samorządowym.
- Standardy kontroli zarządczej
- Analiza i ocena ryzyka – monitorowanie i ocena ryzyka.
2. Rejestr, nadzór, wnioskowanie, rachunkowość, sprawozdawczość wg nowych, obowiązujących zasad. Zmiany w realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego (rady danej jst) , wójta, burmistrza, prezydenta oraz podmiotów prowadzących formy opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech od dnia 1 kwietnia 2022 w związku z realizacją dofinansowania opieki w żłobkach, klubach dziecięcych i przez dziennych opiekunów.
- Ustawowe warunki nabywania prawa do rodzinnego kapitału opiekuńczego lub dofinansowania form opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech w zadaniach rodziców/prawnych opiekunów oraz podmiotów świadczących usługę form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3
- Ustalenie prawa do dofinansowania obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna.
- Zakres przedmiotowy wniosku o dofinansowanie obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna.
- Obowiązki podmiotu prowadzącego formy opieki w związku z wprowadzeniem dofinansowania obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym, przez dziennego opiekuna.
- Obieg elektronicznej obsługi powiadamiania podmiotu prowadzącego żłobek, klub dziecięcy, dzienny opiekun- o wysokości dofinansowania, bezgotówkowym systemie przekazywania dofinansowania.
- Dostosowanie opłaty za pobyt dziecka w żłobku/klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna z uwzględnieniem kwoty przyznanego dofinansowania.
- Udostępnienie przez ZUS żłobkowi, klubowi dziecięcemu, podmiotowi zatrudniającemu dziennego opiekuna albo dziennemu opiekunowi prowadzącemu działalność na własny rachunek informacji o przyznaniu albo odmowie przyznania dofinansowania na dziecko umieszczone w placówce albo u dziennego opiekuna na wskazany odpowiednio w rejestrze albo wykazie adres poczty elektronicznej.
- Upoważnienie, pełnomocnictwo do przetwarzania i przekazywania danych osobowych w związku z wdrożeniem systemu rejestracji i aktualizowania informacji obejmujących dane wrażliwe i operowania ww. danymi.
- Sposób i termin przekazywania dofinansowania do podmiotu świadczącego opiekę nad dziećmi w wieku do lat trzech (samorządowego i prywatnego).
- Zmiany w systemie i wysokości wnoszenia opłaty rodziców za pobyt dziecka w żłobku/klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna z uwzględnieniem przyznanej kwoty dofinansowania –regulacja przekazywanych form dofinansowania podmiotom realizującym zadania opieki dzieci do lat trzech, zmian wynikających z miesięcznych sprawozdań oraz zwrotów nadpłaconych kwot od dnia przyznanego dofinansowania.
- Instrukcja rejestracji wniosku o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub wykazu dziennych opiekunów RKZ-1 na PIU Emp@tia – dane wymagane do rejestracji
- Instrukcja rejestracji informacji o zmianie danych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych lub wykazie dziennych opiekunów RKZ-2 na PIU Emp@tia.
- Aktualizacja uchwały dot. planu nadzoru nad formami opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech oraz doprecyzowanie form i częstotliwości kontroli obejmującej dodatkowo zgodność sprawozdawczą podmiotów realizujących opiekę nad dziećmi w wieku do lat trzech.
- Wdrożenie wymaganych zmian w zapisach uchwał rad gmin, określających opłaty za usługi opiekuńcze w gminnych żłobkach, uwzględniających mechanizmy obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna.
- Przekazywanie informacji, sprawozdawczość, obsługa finansowa w formie elektronicznej z wykorzystaniem adresu poczty elektronicznej i rachunku bankowego podmiotu prowadzącego formy opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech wskazanego odpowiednio w rejestrze.