-
Arkusz organizacyjny na rok szkolny 2024/2025 z uwzględnieniem zmian w prawie - szkoły ponadpodstawowe, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze
Cel szkolenia:
- zdobycie wiedzy z obszaru opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania arkusza organizacji,
- wyjaśnienie zależności pomiędzy arkuszem organizacji, wydatkami szkoły a subwencją oświatową: na jakie wydatki w szkole otrzymywana jest subwencja oświatowa, jakie dane wpływają na jej wysokość, jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach subwencji, oraz jak samorząd na podstawie danych z arkusza może zoptymalizować wydatki na oświatę.
- przedstawienie możliwości konstrukcji arkusza, tak aby zmniejszyć wydatki na oświatę w samorządzie
(bez straty dla uczniów i nauczycieli, wykorzystując system wynagradzania nauczycieli), - objaśnienie zmian jakie należy wprowadzić do arkusza, aby otrzymać wyższą subwencję oświatową
(dzięki wykorzystaniu danych statystycznych SIO na dzień 30 września).
.
Adresaci:
- pracownicy samorządów
- dyrektorzy szkół ponadpodstawowych oraz specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych
Termin:
–
Koszt uczestnictwa: 329,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
1. Uwarunkowania prawne
2. Harmonogram opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania arkusza organizacji.
3. Wzór arkusza organizacji. Informacje wymagane przepisami prawa. Informacje dodatkowe. Przypadek szkoły ponadpodstawowej.
4. Oddziały i ich wielkość. Integracyjne. Specjalne. Sportowe.
5. Oddziały łączone w szkołach specjalnych.
6. Podział na grupy. Języki. WF. Informatyka. Komputer tańszy od godziny pracy nauczyciela.
7. Ramowe plany nauczania: obowiązkowe zajęcia edukacyjne; dodatkowe zajęcia edukacyjne; zajęcia rewalidacyjne; zajęcia w ramach kkz; zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; zindywidualizowana ścieżka kształcenia; doradztwo zawodowe; zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów; godziny do dyspozycji dyrektora szkoły.
8. Przedmioty rozszerzone w LO i Technikum.
9. Oddziały wielozawodowe.
10. Młodociani pracownicy w branżowych szkołach I stopnia.
11. Minimalne poziomy zatrudniania nauczycieli specjalistów w szkołach ponadpodstawowych. Standardy docelowe od września 2024 r.
12. Kształcenie specjalne. Zajęcia rewalidacyjne. Minimalny wymiar w szkole ogólnodostępnej i specjalnej. Zatrudnienie dodatkowej kadry. Zajęcia socjoterapeutyczne i resocjalizacyjne. Konsekwencje braku zajęć rewalidacyjnych.
13. Nauczanie indywidualne.
14. Świetlica szkolna w szkole specjalnej.
15. Standaryzacja zatrudnienia specjalistów w MOW, MOS, SOSW i SOW.
16. Wynagrodzenia nauczycieli.
17. Wymiary etatów nauczycieli. Pensum wynikające z przepisów prawa. Pensum ustalane przez organ prowadzący. Pensum łączone. Przykłady i kalkulator.
18. Etat przeliczeniowy.
19. Zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli – ruch kadrowy.
20. Godziny ponadwymiarowe. Korzyści i ograniczenia. Wymiar finansowy godzin ponadwymiarowych z punktu widzenia dyrektora szkoły i jednostki samorządu terytorialnego.
21. Kiedy godzina ponadwymiarowa jest dla jednostki samorządu terytorialnego realnie darmowa? Czy może to wiedzieć sam dyrektor szkoły? Kiedy godzina ponadwymiarowa stanowi realny wydatek samorządu i ile on wynosi? Przykłady i kalkulator.
22. Czy stopień awansu zawodowego nauczyciela kosztuje samorząd? Punkt widzenia dyrektora a samorządu. Wpływ awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu. Kalkulator.
23. Kwalifikacje nauczycieli – klucz do oszczędnego budżetu.
24. Wpływ zapisów w arkuszu na budżet szkoły i budżet samorządu. Optymalizacja wydatków. Jak samorząd na podstawie danych z arkusza może zoptymalizować wydatki na oświatę?
25. Arkusz organizacji a wydatki szkoły a wysokość subwencji oświatowej – zależności: na jakie wydatki szkoła otrzymuje subwencję oświatową, jakie dane wpływają na jej wysokość, jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach subwencji.
26. Dane wykazane w arkuszu organizacji a dane w SIO – prawidłowe wykazanie zadań w arkuszu a wysokość otrzymanej subwencji, na co należy uważać.