-
Arkusze na rok szkolny 2025/2026 z uwzględnieniem zmian w prawie
Cel szkolenia:
- zdobycie wiedzy z obszaru opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania arkusza organizacji. Oprócz prawnych aspektów skupimy się na aspekcie finansowym arkusza. Wytłumaczymy Państwu m.in. zależność pomiędzy arkuszem organizacji, wydatkami szkoły a potrzebami oświatowymi: na jakie wydatki w szkole naliczane są potrzeby oświatowe, jakie dane wpływają na ich wysokość, jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd oraz jak samorząd na podstawie danych z arkusza może zoptymalizować wydatki na oświatę.
- analiza wpływu nowego systemu finansowania na skutki finansowe podejmowanych w arkuszu decyzji (przede wszystkim w zakresie kształcenia specjalnego, gdzie zaszły największe zmiany)
- przedstawienie możliwości konstrukcji arkusza, tak aby zmniejszyć wydatki na oświatę w samorządzie (bez straty dla uczniów i nauczycieli, wykorzystując system wynagradzania nauczycieli). Ponadto wyjaśnimy jakie zmiany wprowadzić do arkusza, aby otrzymać wyższą subwencję (poprzez wykorzystanie danych statystycznych SIO na dzień 15 czerwca).
.
Adresaci:
- pracownicy samorządów
- dyrektorzy przedszkoli, szkół i placówek samorządowych.
Prowadzący szkolenie: Grzegorz Pochopień
Termin:
–
Koszt uczestnictwa: 399,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Grzegorz Pochopień
Wieloletni pracownik Ministerstwa Fin. oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej (przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za fin. zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej). Autor m.in. ustawy o fin. zadań oświatowych, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, tzw. dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek nie samorządowych. Absolwent Matematyki Fin. na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Master of Business Administration na Uniwersytecie Warszawskim.
1. Uwarunkowania prawne
2. Harmonogram opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania arkusza organizacji.
3. Wzór arkusza organizacji. Informacje wymagane przepisami prawa. Informacje dodatkowe. Przypadek przedszkola i szkoły.
4. Fundamenty nowego systemu finansowania i ich wpływ na dochody finansujące oświatę.
5. Zmiany od września 2025 r. Religia, edukacja obywatelska i zdrowotna.
6. Finansowanie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego wg nowych zasad. Jak liczyć godziny wsparcia. Ile godzin wsparcia i komu je przyznać, żeby dochody były wyższe od wydatków. Od kiedy warto zmieniać liczbę godzin wsparcia.
7. Czy stopień awansu zawodowego nauczyciela kosztuje samorząd? Punkt widzenia dyrektora a samorządu. Wpływ awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu. Co zmienił nowy system finansowania? Kalkulator.
8. Oddziały i ich wielkość. Przedszkole. Klasy I-III szkół podstawowych. Integracyjne. Specjalne. Sportowe.
9. Oddziały łączone.
10. Podział na grupy. Języki. WF. Informatyka. Komputer tańszy od godziny pracy nauczyciela.
11. Ramowe plany nauczania: obowiązkowe zajęcia edukacyjne; dodatkowe zajęcia edukacyjne; zajęcia rewalidacyjne; zajęcia w ramach kkz; zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; zindywidualizowana ścieżka kształcenia; doradztwo zawodowe; zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów; godziny do dyspozycji dyrektora szkoły.
12. Nauczanie indywidualne.
13. Świetlica szkolna.
14. Internat.
15. Wynagrodzenia nauczycieli.
16. Wymiary etatów nauczycieli. Pensum wynikające z przepisów prawa. Pensum ustalane przez organ prowadzący. Pensum łączone. Przykłady i kalkulator.
17. Etat przeliczeniowy.
18. Godziny ponadwymiarowe. Korzyści i ograniczenia. Wymiar finansowy godzin ponadwymiarowych z punktu widzenia dyrektora szkoły i jednostki samorządu terytorialnego.
19. Kiedy godzina ponadwymiarowa jest dla jednostki samorządu terytorialnego realnie darmowa? Czy może to wiedzieć sam dyrektor szkoły? Kiedy godzina ponadwymiarowa stanowi realny wydatek samorządu i ile on wynosi? Przykłady i kalkulator.
20. Wpływ zapisów w arkuszu na budżet szkoły i budżet samorządu. Optymalizacja wydatków. Jak samorząd na podstawie danych z arkusza może zoptymalizować wydatki na oświatę?
21. Arkusz organizacji a wydatki szkoły a wysokość potrzeb oświatowych – zależności: na jakie wydatki naliczane są potrzeby oświatowe, jakie dane wpływają na ich wysokość, jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach subwencji.
22. Dane wykazane w arkuszu organizacji a dane w SIO – prawidłowe wykazanie zadań w arkuszu a wysokość otrzymanej subwencji, na co należy uważać