-
Dostępny urząd / dostępna placówka - jak dostępność zapewnić i zrozumieć?
Informacje o szkoleniu
Program szkolenia
Informacje o szkoleniu
Cel szkolenia
- zdobycie wiedzy w jaki sposób zapewnić dostępność w instytucji
- zdobycie wiedzy na temat dostępności architektonicznej;
- zdobycie wiedzy na temat dostępności cyfrowej;
- zdobycie wiedzy na temat dostępności informacyjno – komunikacyjnej
- omówienie zmian w ustawie dostępnościowej
Adresaci:
- osoby odpowiedzialne za dostępność w jednostkach,
- liderzy ds. dostępności,
- koordynatorzy ds. dostępności,
- wszystkie osoby zainteresowane powyższą tematyką
Termin:
–
Koszt uczestnictwa: 299,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Program szkolenia
1. Dostępność. Czym jest i jakie problemy są najczęściej z nią związane.
- Czym jest dostępność?
- Osoby z niepełnosprawnościami to rzadkość?
- Kim jest osoba z niepełnosprawnościami?
- Osoby z dysfunkcją narządu ruchu
- Osoby z zaburzeniami poznawczymi oraz intelektualnymi
- Osoby z dysfunkcją narządu słuchu
- Osoby z dysfunkcją narządu wzroku
- Dostępność to nie tylko osoby z niepełnosprawnościami
- Grupy z niepełnosprawnościami nie są jednorodne
- Jakie problemy występują najczęściej w zakresie zapewnienia dostępności?
2. Podstawa prawna dostępności
- Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
- Kogo obejmuje ustawa o zapewnianiu dostępności?
- Art. 5 ust. 2 – obowiązki przedsiębiorcy na rzecz dostępności w przypadku realizacji zamówienia na rzecz podmiotu publicznego
- Art. 6 – Minimalne wymagania jakie podmiot musi spełnić w zakresie dostępności
- Dostęp alternatywny w rozumieniu art. 7 Ustawy – na czym polega?
- Raport dostępności – jak często się go składa, na jakich zasadach i co ma zawierać
- Postępowanie skargowe – informowanie podmiotu w trybie art. 29 Ustawy oraz wystąpienie z żądaniem zapewnienia dostępności w trybie art. 30.
- Postępowanie skargowe – zasady i tryb składania skargi w zakresie braku dostępności.
- Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych;
- Jakie podmioty są objęte ustawą o dostępności cyfrowej?
- Art. 3 ust. 1 – jakie podmioty nie są objęte zapisami o dostępności?
- Art. 3 ust. 2 – do jakich elementów stron internetowych i aplikacji mobilnych nie stosujemy ustawy o dostępności cyfrowej?
- Zastosowanie Art. 3 ust. 2 w praktyce – multimedia, oświadczenia majątkowe, multimedia nadawane na żywo – zasady stosowania
- Czego ustawa wymaga od podmiotu publicznego – Art. 5 ust. 1. Obowiązek spełnienia wymogów w zakresie załącznika do ustawy
- Ustawa o dostępności cyfrowej a social media – na jakich zasadach i w jakich przypadkach muszą być dostępne?
- Zapewnienie alternatywnego dostępu – na czym polega?
- Problematyka art. 8 ust. 1 – kiedy i na jakich zasadach można go stosować?
- W jakim zakresie ma być zapewniona dostępność cyfrowa stron internetowych oraz stron podmiotowych BIP w świetle art. 8 ust. 2 ustawy?
- Szacowanie kosztów zapewnienia dostępności
- Deklaracja dostępności – przygotowanie, umiejscowienie na stronie, zawartość i aktualizacja
- Zadania kontrolne ministra właściwego do spraw informatyzacji
- Żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej w rozumieniu art. 18 ust. 1 Ustawy – na jakich zasadach, co żądanie ma zawierać, terminy rozpatrzenia, odmowa i odwołanie, tryb skargowy
- Kary nakładane przez ministra właściwego do spraw informatyzacji – za co, w jakim trybie i w jakiej wysokości
- Uporczywe niezapewnianie dostępności – czym jest?
- Monitorowania ministra właściwego do spraw informatyzacji
- Wymogi dla stron internetowych, stron podmiotowych BIP, treści internetowych i aplikacji mobilnych na podstawie wytycznych dla dostępności treści internetowych 2.1 (…) – załącznika do Ustawy.
3. Urząd a dostępność.
- Wymóg dostosowania urzędu do przepisów ustaw: z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych – analiza zapisów ustawy w perspektywie dostępności urzędów dla klientów ze szczególnymi potrzebami oraz z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
- W jaki sposób dostosować urząd na płaszczyźnie wizerunkowej, proceduralnej, informacyjnej i architektonicznej.
- Liderzy dostępności i osoby odpowiedzialne w organizacji za dostępność – zadania i zakres odpowiedzialności.
4. Dostępność cyfrowa
- Co to jest dostępność cyfrowa?
- Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej stron internetowych według WCAG 2.1
- Zasady dostępności
- 78 kryteriów sukcesu
- Poziomy kryteriów sukcesu – minimalny, zalecany, komfortowy
- 17 nowych kryteriów sukcesu według WCAG 2.1
- Kompatybilność wsteczna WCAG 2.1.
- Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych a standard WCAG 2.1 – Wymagania dostępności cyfrowej według załącznika do ustawy
- 4 zasady, 13 wytycznych, 49 kryteriów sukcesu
- Postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i kompatybilność – co oznaczają dla podmiotu?
- Zasada 1: Postrzegalność – jak ją zrealizować?
- Zasada 2: Funkcjonalność
- Zasada 3: Zrozumiałość
- Zasada 4: Solidność
- Kryteria sukcesu na poziomie minimalnym (A) i zalecanym (AA) – jak należy wdrożyć i w jakim zakresie?
- Deklaracja dostępności
- Jak przygotować deklarację dostępności? Elementy składowe deklaracji dostępności
- Umiejscowienie deklaracji dostępności
- Aktualizacja deklaracji dostępności
- Wymagania techniczne serwisów internetowych zgodne z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych oraz wytycznymi ministra właściwego do spraw informatyzacji
- Tekst alternatywny
- Dostępne odtwarzacze dla osób niepełnosprawnych
- Transkrypcje, napisy, audiodeskrypcja
- Nagłówki a prawidłowa hierarchia
- Tabele jako element konstrukcyjny strony – czy można użyć?
- Mechanizmy nawigacyjne
- Kolejność nawigacji oraz czytania
- Architektura informacji
- Elementy nawigacyjne oraz komunikaty
- Odnośniki
- Automatyczne odtwarzanie strony
- Kontrast treści
- Przycisk przełączenia na wersję kontrastową
- Typografia tekstów i kontrasty a czytelność
- Responsywność
- Dynamiczne zmiany treści
- Pola formularzy a etykiety
- CAPTCHA – można czy nie?
- Zgodność ze standardami HTML
- Zagadnienia praktyczne dostępności cyfrowej
- Czy trzeba publikować skany dokumentów?
- Dokumentacja przetargowa, a dostępność cyfrowa
- Publikacje naukowe i techniczne, a dostępność cyfrowa
- Co zrobić z oświadczeniami majątkowymi w kontekście dostępności cyfrowej?
- Materiał wytworzony przez podmiot zewnętrzny a dostępność cyfrowa – w jakich przypadkach musi być dostępny cyfrowo, a w jakich nie?
- Czy wersja kontrastowa strony internetowej jest niezbędna?
- Audiodeskrypcja a dostępność cyfrowa
- Dostępność cyfrowa a portale społecznościowe
- Jak dbać o dostępność cyfrową w umowach i zamówieniach publicznych?
- Czcionki – jakie?
- Obsługa serwisu za pomocą klawiatury
- Nawigacja w serwisie
- Napisy rozszerzone – jak przygotować
- PJM – Tłumacz języka migowego – wymóg czy dobra praktyka?
- Justowanie treści – dlaczego nie?
- Prosty język – kiedy stosować i co on oznacza?
- Informacja w tekście łatwym do czytania– ETR (Easy to read) – kiedy stosujemy?
- Tekst odczytywalny maszynowo – kiedy stosujemy?
- Co oznacza raport z rządowego audytu dostępności cyfrowej i co z nim zrobić?
5. Dostępność architektoniczna i informacyjno – komunikacyjna
- Czym jest uniwersalne projektowanie?
- Zasięg rąk
- Przestrzeń manewrowa
- Parkingi, stanowiska postojowe dla samochodów
- Lokalizacja
- Nawierzchnia stanowisk postojowych
- Dostęp do stanowiska z poziomu chodnika
- Wymiary stanowisk postojowych przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
- Oznakowanie stanowisk postojowych
- Wejście do budynku
- Domofon
- Wiatrołap
- Pochylnia
- Czytelny przekaz informacji w budynku
- System odnajdywania drogi
- Plany tyflograficzne
- Pętle indukcyjne
- Symbole graficzne, piktogramy, informacje tekstowe i głosowe
- Ścieżki dotykowe
- Elementy prowadzące i sposób ich wykonania
- Elementy ostrzegawcze i sposób ich wykonania
- Czytelna komunikacja pozioma w budynku
- Korytarze
- Szerokość korytarzy
- Zasada zachowania jednej linii
- Umiejscowienie małej architektury
- Wysokość ciągów komunikacyjnych
- Projektowanie miejsc odpoczynku
- Schody i spoczniki
- Kształt schodów
- Profil schodów
- Odpowiednie stopnie
- Szerokość biegu
- Balustrady i poręcze
- Oznaczenia na balustradach i poręczach
- Zastosowanie alfabetu Braille’a
- Pochylnie
- Szerokość, długość, spoczniki
- Nachylenie
- Poręcze
- Oznaczenia
- Dźwigi osobowe
- Wymiary kabiny
- Wyposażenie
- Panel sterujący
- Przyciski zewnętrzne
- Przestrzeń manewrowa przed dźwigiem osobowym
- Platformy pionowe i ukośne
- Wnętrze: Sposób aranżacji stanowiska pracy
- Recepcje, sekretariaty
- Materiały wykończeniowe
- Wskaźnik LRV
- Sanitariaty i sposób ich urządzenia
- Miska ustępowa
- Umywalka
- Wanna
- Prysznic
- Toalety
- Pomieszczenia do opieki nad dziećmi
- Kuchnia
- Garderoby
- Drzwi
- Rodzaje drzwi
- Sposoby otwierania drzwi
- Klamki
- Dźwignie antypaniczne
- Profile klamek
- Szerokość drzwi
- Samozamykacze
- Progi w drzwiach
- Drzwi i przegrody szklane
- Systemy oczyszczania obuwia
- Listwy systemowe
- Wycieraczki gumowe
- Kratki metalowe
- Dywany
- Okna
- Profil okien
- Klamki
- Oświetlenie
- Rodzaje oświetlenia
- Sposób doświetlenia
- Powierzchnie błyszczące a oświetlenie