-
Obieg i archiwizacja dokumentacji w systemie EZD
Cel szkolenia:
- zapoznanie uczestników z pojęciem elektronicznego zarządzania dokumentacją, archiwizacją dokumentów, instrukcją kancelaryjną.
- zdobycie wiedzy w jaki sposób się przygotować do wdrożenia.
- zdobycie informacji jak obsługiwać składy.
- omówienie jak radzić sobie z najczęściej występującymi błędami.
Adresaci:
- pracownicy odpowiedzialni za archiwizację i obieg dokumentacji w jednostce
- pracownicy tych urzędów i instytucji, które jako podstawowy sposób dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw przyjęły bądź zamierzają przyjąć system Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją (EZD)
Termin:
–
Koszt uczestnictwa: 329,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
I. Podstawowe przepisy prawne dotyczące zarządzania dokumentacją w podmiocie
1. Przepisy regulujące obieg dokumentacji elektronicznej w podmiocie
2. Przepisy regulujące archiwizację dokumentacji elektronicznej w podmiocie
II. Wymogi techniczne i organizacyjne systemów EZD – zadania organizacji
1. Wymagania techniczne
- Komputery: specyfikacja techniczna, laptopy czy komputery stacjonarne
- Internet
- Skanery
- Serwerownia
- Sprzęt peryferyjny
- Oprogramowanie
- Serwer czy chmura? – wady i zalety rozwiązań
2. Wymagania organizacyjne
- Powołanie zespołu ds. wdrożenia EZD: kto ma w jego skład wchodzić
- Metodyka powołań do zespołu
- Rozszerzone zadania kancelarii/ sekretariatu: wyzwanie dla organizacji
- Nowe zadania i specyfika pracy archiwisty
- Zarządzanie zmianą – jak przekonać pracowników do zmian?
- Problemy praktyczne
- Case study
3. Na co zwrócić uwagę ogłaszając przetarg (SIWZ) lub wybierając bezpośrednio
dostawcę usługi
4. Porównanie rozwiązań – system mieszany vs. System klasy EZD – wady i zalety.
III. Etapy wdrożenia systemu EZD
1. Rekomendowane etapy wdrożenia
2. I etap
3. II etap
4. III etap
5. IV etap
6. Działania dostosowawcze
7. Testowanie rozwiązań
8. Modyfikacje
9. Problemy które mogą się pojawić w trakcie wdrożenia
10. Case study
IV. Podstawowy system dokumentowania przebiegu, załatwiania i rozstrzygania –
System Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją (EZD)
1. Akty wewnętrzne dotyczące sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i
rozstrzygania spraw
2. Opracowanie procedur wewnętrznych
3. JRWA, tworzenie znaków spraw, klasyfikacja dokumentacji. Jak zgodnie z instrukcją
nadać znak sprawy? Jak wybrać hasło do prowadzonej sprawy? Gdzie w znaku sprawy dodawać kolejne elementy (numer kolejnego pisma w sprawie, inicjały prowadzącego
itp.).
4. Wyjątki od podstawowego systemu dokumentowania sprawy, teraz i po wdrożeniu
systemu EZD.
5. Zasady dodawania wyjątków
6. Koordynator czynności kancelaryjnych – zadania w EZD
7. Interoperacyjność znaku sprawy
8. Akta sprawy w EZD
9. Metryka sprawy w EZD
10. Metadane
V. Czynności kancelaryjne w systemie EZD
1. Zadania punktów kancelaryjnych:
- otwieranie przesyłek wpływających – wyjątki
- rejestracja wpływów (naklejanie identyfikatora) – wyjątki
- odwzorowanie cyfrowe (skanowanie) – wyjątki
- wprowadzanie metadanych
- tworzenie i prowadzenie składu chronologicznego w podziale na pełne
- odwzorowanie i niepełne odwzorowanie
- prowadzenie składu informatycznych nośników danych
- wypożyczanie i wycofywanie dokumentacji ze składu chronologicznego i
składu informatycznych nośników danych - przekazywanie do archiwum zakładowego dokumentacji ze składu
chronologicznego i składu informatycznych nośników danych - wysyłka pisma papierowego i elektronicznego
2. Zadania kierowników komórek organizacyjnych:
- dekretacja pisma – wyjątki
- rejestracja wpływów (naklejanie identyfikatora) – wyjątki
- dekretacja zastępcza
- akceptacja projektów pism (jedno lub wielostopniowa)
- podpisanie pisma podpisem elektronicznym
- podpisanie pisma podpisem odręcznym
3. Zadania prowadzących sprawy:
- zakładanie spraw
- uzupełnianie metadanych
- dekretacja zastępcza
- prowadzenie kompletnych akt sprawy
- prowadzenie metryk spraw
- sporządzanie projektów pism
- dokonywanie akceptacji
4. Korespondencja wewnętrzna w EZD
VI. Składy – organizacja, obsługa i archiwizacja
1. Liczba, rodzaje i organizacja składów
2. Obsługa i archiwizacja składów chronologicznych oraz składów informatycznych
nośników danych
3. Obsługa składów chronologicznych i składów informatycznych nośników danych, w
tym zasady wypożyczania lub wycofywania przesyłek
4. Jak zarządzać pismami w składach
5. Obsługa pudeł i informatycznych nośników danych
6. Obsługa składów w systemie EZD
7. Bieżąca obsługa składów a sposób prowadzenia akt spraw i obowiązujące systemy
wykonywania czynności kancelaryjnych (system EZD, system tradycyjny)
8. Postępowanie z dokumentacja w przypadku reorganizacji komórek organizacyjnych w
EZD
VII. Archiwizacja akt spraw zakończonych w EZD
1. Przejmowanie dokumentacji elektronicznej do modułu archiwum zakładowego /
składnicy akt
2. Przejmowanie dokumentacji papierowej do modułu archiwum zakładowego /
składnicy akt
3. Przechowywanie i zabezpieczanie zgromadzonej dokumentacji elektronicznej i
papierowej oraz prowadzenie jej ewidencji w systemie EZD
4. Udostępnianie dokumentacji elektronicznej i papierowej przechowywanej w
archiwum zakładowym/ składnicy akt prowadzonym w systemie EZD
5. Wycofywanie dokumentacji elektronicznej i papierowej ze stanu archiwum
zakładowego / składnicy akt prowadzonym w systemie EZD
6. Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej w systemie EZD
7. Przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwów państwowych w systemie EZD
8. Sprawozdawczość archiwum zakładowego w systemie EZD