-
Inwentaryzacja – coroczny obowiązek jednostek budżetowych
Informacje o szkoleniu
Program szkolenia
Informacje o szkoleniu
Cel szkolenia:
- podniesienie wiedzy w zakresie praktycznych zasad przygotowania, przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji w jednostkach budżetowych
Adresaci:
- księgowi oraz pracownicy działów finansowych w jednostkach samorządu terytorialnego,
- pracownicy odpowiedzialni za przeprowadzenie i rozliczenie inwentaryzacji w jednostkach sektora finansów publicznych
Terminy:
21.11.2024, godz.9:00-13:00 – zapraszamy do zapisów
21.11.2024, godz.9:00-13:00 – zapraszamy do zapisów
Koszt uczestnictwa: 365,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Program szkolenia
1. Inwentaryzacja w jednostkach budżetowych – podstawy przeprowadzenia
- W jakim celu przeprowadza się inwentaryzację
- Zakres odpowiedzialności – kto i za co odpowiada
- Metody inwentaryzacji:
- spis z natury,
- potwierdzenie sald,
- weryfikacja z odpowiednimi dokumentami
2. Spis z natury jako podstawa metoda inwentaryzacji
- Przygotowanie i organizacja inwentaryzacji – kto przeprowadza inwentaryzację, skład komisji inwentaryzacyjnej oraz zespołów spisowych,
- Czy podmiot zewnętrzny może przeprowadzić inwentaryzację w jednostce budżetowej
- Dokumentacja związana z przygotowanie inwentaryzacji – regulacje wewnętrzne, zarządzenie kierownika jednostki w sprawie inwentaryzacji, harmonogram inwentaryzacji
- Techniki spisu z natury – pomiar i jednostki pomiaru, zapasy w opakowaniach biorczych, zapasy sypkie, złom, zapasy obce
- Udokumentowanie spisu z natury – arkusz spisowy, elektroniczne arkusze spisowe
3. Potwierdzenie sald jako metoda inwentaryzacji
- Uzgodnienie sald z bankami
- Uzgodnienie sald z kontrahentami
- Dokumentowanie faktu przeprowadzenia inwentaryzacji
4. Weryfikacja sald
- Weryfikacja składników ewidencjonowanych na koncie 011 „Środki trwałe”, 013 „Pozostałe środki trwałe”, 014 Zbiory biblioteczne”, 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)
- Weryfikacja składników ewidencjonowanych na koncie 020 „Wartości niematerialne i prawne”
- Weryfikacja składników ewidencjonowanych na koncie 141 „Środki pieniężne w drodze”
- Weryfikacja należności i zobowiązań ewidencjonowanych na kontach Zespołu 2 „Rozrachunki i rozliczenia”
5. Jak przeprowadzić inwentaryzację w bibliotece szkolnej
6. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie inwentaryzacji w praktyce
- Zaniechania przeprowadzenia inwentaryzacji z wymaganą częstotliwością
- Przeprowadzenie inwentaryzacji w sposób niezgodny ze stanem rzeczywistym
- Przeprowadzenie inwentaryzacji danego rodzaju składnika majątkowego inną metodą niż wskazana w przepisach
- Zaniechanie rozliczenia inwentaryzacji bądź rozliczenie inwentaryzacji niezgodnie z przepisami