-
Przeprowadzanie i rozliczanie inwestycji oraz remontów środków trwałych oraz mienia ruchomego z uwzględnieniem klasyfikacji budżetowej i zasadami wyodrębniania obiektów inwentarzowych w Gminie dla wydziałów finansowo-księgowych i inwestycji
Cel szkolenia:
- przedstawienie zagadnień problemowych w obszarze związanym z nakładami majątkowymi na środki trwałe finansowane z różnych źródeł.
Uczestnik szkolenia będzie znał m. in.:
- aktualny stan prawny dotyczący rozliczania nakładów inwestycyjnych
- które nakłady należy ująć jako wydatki inwestycyjne, a które jako bieżące
- zasady rozliczania nakładów na złożone z kilku środków trwałych zespoły
Uczestnik szkolenia będzie potrafił m. in.:
- ustalić wartość początkową i zakres obiektu nowego środka trwałego
- zidentyfikować rodzaj nakładów ponoszonych na środki trwałe w trakcie eksploatacji
- zlikwidować środek trwałych i ustalić moment usunięcia z ewidencji bilansowej
Adresaci:
- skarbnicy, główni księgowi i księgowi jednostek samorządowych,
- osoby odpowiedzialne z działów geodezyjnych i inwestycji
- osoby uczestniczące w zakupach środków trwałych i pracach inwetaryzacyjnych
Termin:
28.03.2024, godz.9:00-13:00 – zapraszamy do zapisów
Koszt uczestnictwa: 329,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych
1. Warunki uznania składnika majątku za środek trwały,
2. Tworzenie obiektów inwentarzowych,
3. Ewidencja środków trwałych
4. Remonty i przebudowa dróg – jak je ewidencjonować, rozliczanie środków trwałych wytworzonych na działkach nienależących do zarządcy dróg.
5. Składowe środka trwałego np. z inwestycji drogowej jakie składniki ująć jako drogę, a jakie jako osobny środek trwały,
6. Jak tworzyć i kiedy można tworzyć zbiorcze obiekty inwentarzowe, jak prowadzić ewidencję ławek, koszy na śmieci z terenu gminy,
7. Inwestycje w obcy środek trwały typu droga
8. Elementy stałe budynku – co do nich można zaliczyć i nie ewidencjonować jako osobny obiekt
9. Nasadzenia w wartości początkowej obiektu budowlanego.
10. Rozbudowa środka trwałego a zmiana stawki amortyzacji i KŚT
11. Inwestycje w obcych środka trwałych (np. wynajmowanych biurach)
12. Wpływ zmiany w charakterystyce ŚT na wartość tego środka, a także sposób ewidencji bilansowej zmian w ŚT;
13. Eksploatacja środków trwałych w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej, remonty, przeglądy, konserwacje klasyfikacja budżetowa nakładów na eksploatację środków trwałych
14. Dołączanie i odłączanie części składowych mienia ruchomego
15. Środki trwałe umarzane jednorazowo – specyfika środka trwałego umarzanego jednorazowo
16. Środki trwałe stanowiące pierwsze wyposażenie obiektów budowlanych
17. Nakłady na kserokopiarkę w dzierżawie;
18. Klasyfikacja budżetowa nakładów na remonty i ulepszenia
19. Zagadnienia problemowe
- Nakłady na telewizję CCTW i monitoring – które elementy są środkami trwałymi, dodatkowymi i peryferyjnymi?
- Czy ławki/kosze na terenie miasta trzeba wprowadzać pojedynczo do ewidencji, czy można zbiorczo?
- Czy oświetlenie, ławki, kosze na śmieci stanowią osobny obiekt inwentarzowy ?
- Czy wystawiamy jedno OT, czy na wszystkie elementy?
- Częściowa likwidacja środka trwałego;
- Gmina partycypuje w kosztach przebudowy drogi wojewódzkiej na podstawie porozumienia jako inwestor zastępczy- czy i jak ewidencjonujemy taki środek trwały, jakie dokumenty należy sporządzić ( druk OT, PT ??)
- Czy należy podwyższać wartość środka trwałego jeśli modernizacja/ulepszenie jest mniejsze niż 10.000 zł w danym roku?
- Czy podwyższenie wartości pozostałego środka trwałego do kwoty większej niż 10.000 zł powoduje konieczność przeniesienia go z konta „013” na konto „011”?
- Na jakim etapie inwestycji należy sklasyfikować KŚT środka trwałego? Jakimi kryteriami należy się kierować przy nadawaniu tej klasyfikacji?
- Czy podczas rozliczania inwestycji zestawienie powstałych środków trwałych powinno wyszczególniać kompletne środki trwałe (składające się z kilku elementów) czy pojedyncze elementy? Co powinno zawierać takie rozliczenie?
- Jak zaklasyfikować modernizację środka trwałego, jeśli klasyfikacja budżetowa wydatku wskazuje na remont ale efektem końcowym jest ulepszenie (paragrafy 605, 606 i 427)?
- Jak zaklasyfikować wydatek budżetowy, gdy faktura opiewa na np. 50.000 zł ale pojedynczy środek trwały kosztował 3.000 zł
- Mamy zapis w instrukcji inwentaryzacyjnej, że wyposażenie o wartości do 100 zł, oprócz mebli nie ewidencjonujemy w systemie. Czy faktycznie meble bez względu na kwotę muszą być ewidencjonowane, czy przy takiej wartości można je pominąć w ewidencji ilościowej?