-
Nowy rok szkolny 2022/2023 w zadaniach dyrektorów i organów prowadzących. Przygotowanie szkół i placówek oświatowych do funkcjonowania roku szkolnego od 1 września 2022 z uwzględnieniem najważniejszych zmian prawnych w realizacji zadań szkół
Cel szkolenia:
- zapoznanie ze zmianami prawa w działaniach szkół od 1 września 2022
- przekazanie wzorów najważniejszych dokumentów niezbędnych do wdrożenia zmian w szkołach i organach prowadzących oraz usystematyzowania corocznych działań dyrektora umożliwiających sprawne przeprowadzenie rady pedagogicznej na rozpoczęcie roku szkolnego
Adresaci:
- dyrektorzy szkół oraz placówek oświatowych
Koszt uczestnictwa: 279,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
1. Zmiany w prawie oświatowym od 1 września 2022 w zadaniach organów prowadzących i dyrektorów:
- utworzenie od 1 września 2022 r. nowego stanowiska pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych,
- uchwały jst w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych zatrudnionych w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez gminę/powiat (wzory),
- konieczność nowelizacji aktów prawa miejscowego dotyczących oświaty – uchwały, zarządzenia, w tym zmiany w regulaminie wynagradzania nauczycieli, dotyczące wysokości dodatków wynikających ze stosunku pracy specjalistów,
- aktualizacja uchwały dotyczącej regulaminu wynagradzania nauczycieli, obejmującego zakres dodatków, wynikających ze stosunku pracy nauczycieli, w związku z nowelizacją zakresu świadczenia pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz utworzenia nowych (obligatoryjnych) stanowisk specjalistów,
- zmiany w prawie pracy dla nauczycieli, wynikające m.in. ze zmian w awansie zawodowym nauczycieli – ustawa Karta Nauczyciela, zatrudnieniu specjalistów,
- zmiany w prawie oświatowym wprowadzone ustawą z 12 maja 2022 roku (uso i inne ustawy) m.in. dot. modyfikacji zasad i form przeprowadzenia egzaminów, liczby etatów i zadań nauczycieli specjalistów, zmian wprowadzanych do SIO..)
- nowe regulacje dot. zawieszenia zająć w przedszkolach i szkołach – obowiązek aktualizacji statutu
- aktualizacja kształcenia obcokrajowców (dzieci i młodzieży z Ukrainy) oraz nowelizacja zasad zatrudnienia obcokrajowców.
2. Organizacja roku szkolnego 2022/2023 w zadaniach dyrektora:
- wnioski i wyniki z nadzoru pedagogicznego z roku 2021/2022 w planowaniu bieżącego roku szkolnego- przykład planu nadzoru na rok szkolny 2022/2023
- kalendarz roku szkolnego dyrektora – realizacja w oparciu o organizację roku szkolnego w aktach prawa wykonawczego- ministerialny kalendarz (zmiany z rozp.)- przykładowy kalendarz roku szkolnego dyr. szkoły podstawowej/ponadpodstawowej- w zał. przykład
- obowiązkowe dokumenty dyrektora: plan nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny, wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, plan rozwoju zawodowego nauczycieli, plan urlopów wypoczynkowych- przykłady wzorów dokumentów
- check-lista zadań i dokumentacji Dyrektora – wykaz dokumentów, przykłady.
3. Zmiany w ustawie Karcie Nauczyciela z uwzględnieniem nowych zasad awansu zawodowego
- istotne zmiany w zakresie zawarcia umowy z nauczycielem na czas nieokreślony
- osoby upoważnione do zasady realizacji dotychczasowych form awansu zawodowego,
- wprowadzenie zmniejszonej liczby stopni awansu zawodowego,
- rezygnacja z obowiązkowego stażu,
- odstąpienie od tworzenia i realizowania planów rozwoju zawodowego,
- powiązanie oceny pracy nauczyciela ze ścieżką awansu zawodowego,
- skutki negatywnej oceny komisji ds. awansu zawodowego.
4. Awans zawodowy nauczyciela w zakresie nowego rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli – zmiana w ścieżce awansu zawodowego nauczyciela – w zał. komplet wymaganych dokumentów
- obowiązki nauczyciela w trakcie przygotowania do zawodu,
- zasady i warunki nadania stopnia nauczyciela mianowanego,
- zastąpienie roli opiekuna stażu stanowiskiem mentora – rola i zadania mentora
- krok po kroku otrzymywania stopnia nauczyciela mianowanego,
- umiejętności praktyczne w nabywaniu umiejętności zawodowych- obligatoryjna obserwacja w procedurze awansu zawodowego,
- rola i zadania dyrektora w czasie przygotowania nauczyciela do zawodu
5. Zadania pedagoga specjalnego w zapisach zmiany rozporządzenia oraz aktualizacja sposobów udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach/przedszkolach ogólnodostępnych
- zadania nauczycieli i specjalistów wynikające ze szczególnego stosunku pracy, terapeutyczne formy pracy specjalistów w organizacji pracy szkoły/przedszkola,
- współpraca specjalistów z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami,
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,
- rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
- dokumentowanie świadczenia pomocy psychologiczno- pedagogicznej
- priorytet kierunkowego doskonalenia zawodowego nauczycieli stosownie do przedstawienia radzie pedagogicznej propozycji doskonalenia sygnalizowanych przez specjalistów.
6. Sesja wymiany doświadczeń/ pytań