-
Awans zawodowy nauczycieli w roku szkolnym 2024/2025 w zadaniach dyrektorów i organów prowadzących. Przygotowanie i realizacja czynności dyrektora w drugim roku przygotowania do zawodu nauczyciela początkującego.
Postepowanie egzaminacyjne na stopień nauczyciela mianowanego w zadaniach organów prowadzących.
Dwie ścieżki awansu zawodowego w roku szkolnym 2024/2025 roku funkcjonujące równolegle na podstawie różnych przepisów
Cel szkolenia:
- uporządkowanie zagadnienia awansu zawodowego nauczycieli w dokumentacji nauczycieli i dyrektorów szkół i placówek (oświata samorządowa i niepubliczna)
- szczegółowa analiza, harmonogram i dokumentacja czynności dyrektora w drugim roku przygotowania do zawodu nauczyciela początkującego
- szczegółowe omówienie zadań organu prowadzącego wszystkich typów szkół i placówek oświatowych (samorządowych i prowadzonych przez inne osoby fizyczne i prawne) dot. przygotowania i realizacji procedury postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego
- uwzględnienie postępowań egzaminacyjnych wobec nauczycieli, którzy zakończyli staż na stopień nauczyciela mianowanego wg zasad obowiązujących do 31 sierpnia 2022 roku, jak i nauczycieli początkujących uprawnionych wg nowych zasad – obowiązujących od 1 września 2022 roku – do ubiegania się o nadanie stopnia nauczyciela mianowanego
- analiza czynności podejmowanych przez organ prowadzący odpowiedzialny za realizację postępowania egzaminacyjnego wobec nauczycieli,
Każdy z uczestników szkolenia otrzyma pakiet materiałów pomocniczych wymaganych do realizacji przedmiotowego zadania
Adresaci:
- przedstawiciele organów prowadzących odpowiedzialnych za realizację ww. zadania,
- zainteresowani nauczyciele i dyrektorzy szkół i placówek oświatowych.
Termin:
–
Koszt uczestnictwa: 365,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
1. Podstawa prawna dot. możliwości ubiegania się nauczyciela o stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego:
- po odbyciu stażu (na mocy przepisów obowiązujących do 31 sierpnia 2022)
- po spełnieniu wymagań do ubiegania się o wyższy stopień awansu zawodowego na podstawie nowych przepisów o awansie zawodowym nauczycieli (obowiązujących od 2023 roku)
2. Zadania dyrektorów i nauczycieli normujące i porządkujące sposób i formę realizacji awansu zawodowego nauczycieli, z uwzględnieniem: posiadanego stopnia awansu zawodowego, rodzaju zatrudnienia, stażu, przerw w pracy itp.
3. Ocena pracy a ocena dorobku zawodowego – uwarunkowania, zakres, wymagania, różnice
4. Działania i dokumentacja czynności dyrektora w drugim roku pracy nauczycieli nie posiadających stopnia awansu zawodowego realizujących przygotowanie zawodowe po uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego.
5. Podstawa prawna i termin złożenia wniosku o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego po odbyciu stażu i nauczycieli uprawnionych w oparciu o nowe – obowiązujące od 2024 roku zasady awansu zawodowego.
6. Zróżnicowana dokumentacja dołączana do wniosku o wszczęcie postępowania awansowego – różnice w tzw. „teczce nauczyciela”.
7. Organ prowadzący powołujący komisję egzaminacyjną na stopień nauczyciela mianowanego zarówno wobec nauczycieli po zakończonym stażu na stopień nauczyciela mianowanego, jak również wobec uprawnionych nauczycieli ubiegających się o nadanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego na nowych zasadach.
8. Postępowanie egzaminacyjne w przypadku nauczycieli posiadających stopień nauczyciela kontraktowego – po odbytym stażu na stopień nauczyciela mianowanego i uzyskaniu pozytywnej oceny dorobku zawodowego (wg zasad do 31 sierpnia 2022)
9. Postępowanie egzaminacyjne w przypadku nauczycieli początkujących spełniających warunki do ubiegania się o stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego (zasady obowiązujące od wdrożenia zmian w KN w dniu 6 września 2023).
10. Analiza formalna złożonej dokumentacji na stopień nauczyciela mianowanego wg „starych” i „nowych” zasad.
- błędy formalne w dokumentacji – wezwanie nauczyciela do terminowego uzupełnienia braków w złożonej dokumentacji,
- pozostawienie wniosku bez rozpoznania w „starym” i „nowym” trybie analizy formalnej wniosku.
11. Powiadomienie nauczyciela o miejscu i terminie komisji egzaminacyjnej.
12. Zarządzenie organu prowadzącego o powołaniu składu osobowego komisji egzaminacyjnej
13. Przebieg, przewodniczenie i dokumentowanie czynności prac komisji egzaminacyjnej – obligatoryjny wymóg 2/3 składu komisji.
14. Zapoznanie się komisji egzaminacyjnej ze złożoną dokumentacją przez nauczyciela oraz dokumentacją z analizy formalnej wniosku dokonanej przez przedstawiciela organu prowadzącego.
15. Przebieg egzaminu – zadawanie pytań nauczycielowi ubiegającemu się o nadanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego – różnice i podobieństwa w starej i nowej formule egzaminu.
16. Ocena punktowa przebiegu egzaminu – akceptacja komisji dot. zdania egzaminu/ brak akceptacji zdania egzaminu – różnice w starej i nowej formule powtórnego ubiegania się o stopień nauczyciela mianowanego.
17. Nadanie stopnia nauczyciela mianowanego w formie decyzji administracyjnej.
18. Wymóg przyjęcia roty ślubowania przed organem prowadzącym podczas wręczania aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego.
19. Terminy zmiany uposażenia nauczyciela wynikające z daty nadania stopnia nauczyciela mianowanego.
20. Dyskusja i zadawanie pytań.