-
Awans zawodowy nauczycieli na stopień nauczyciela mianowanego i dyplomowanego z planowanymi od 1 września 2025 roku zmianami - w zadaniach dyrektorów i organów prowadzących.
Postępowanie egzaminacyjne na stopień nauczyciela mianowanego w dwóch ścieżkach awansu zawodowego w zadaniach organów prowadzących.
Czynności dyrektora (od podstaw) w awansie zawodowym nauczycieli.
Cel szkolenia:
- uporządkowanie zagadnienia awansu zawodowego nauczycieli w dokumentacji nauczycieli i dyrektorów szkół i placówek (oświata samorządowa i niepubliczna)
- szczegółowa analiza, harmonogram i dokumentacja czynności dyrektora w trakcie przygotowania do zawodu nauczyciela początkującego
- szczegółowe omówienie zadań organu prowadzącego wszystkich typów szkół i placówek oświatowych (samorządowych i prowadzonych przez inne osoby fizyczne i prawne) dot. przygotowania i realizacji procedury postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego z uwzględnieniem dwóch ścieżek awansu zawodowego nauczycieli oraz wdrażanych zmian w tym zakresie
- analiza czynności podejmowanych przez organ prowadzący odpowiedzialny za realizację postępowania egzaminacyjnego wobec nauczycieli,
Każdy z uczestników szkolenia otrzyma pakiet materiałów pomocniczych wymaganych do realizacji przedmiotowego zadania
Adresaci:
- przedstawiciele organów prowadzących odpowiedzialnych za realizację ww. zadania,
- zainteresowani nauczyciele i dyrektorzy szkół i placówek oświatowych.
Prowadzący szkolenie: Maria Utracka
Termin:
–
Koszt uczestnictwa: 399,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Maria Utracka
Edukator, ekspert i trener praktyk w realizacji prowadzenia i kierowania oświatą oraz zadań zarządczych w oświacie z pozycji organu nadzoru i samorządu. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe w nadzorze pedagogicznym oraz na stanowisku doradcy prezydenta i naczelnika wydziału edukacji. Autorka lub współautorka centralnych (ministerialnych) programów dot. zarządzania oświatą oraz opieki instytucjonalnej nad dziećmi w wieku do lat 3. Certyfikowany ekspert i ewaluator. Współpracuje z uczelniami wyższymi, gminami, szkołami, placówkami oświatowymi i innymi podmiotami w zakresie planowania, zarządzania szkołą, placówką oświatową, instytucjonalnymi formami opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz audytu i optymalizacji lokalnych systemów edukacyjnych.
1. Podstawa prawna dot. możliwości ubiegania się nauczyciela o stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego:
- po odbyciu stażu (na mocy przepisów obowiązujących do 31 sierpnia 2022)
- po spełnieniu wymagań do ubiegania się o wyższy stopień awansu zawodowego na podstawie przepisów obowiązujących i planowanych do zmiany od 1 września 2025 o awansie zawodowym nauczycieli (tzw. nowy tryb awansu)
2. Zadania dyrektorów i nauczycieli normujące i porządkujące sposób i formę realizacji awansu zawodowego nauczycieli, z uwzględnieniem: posiadanego stopnia awansu zawodowego, rodzaju zatrudnienia, stażu, przerw w pracy itp.
3. Ocena pracy a ocena dorobku zawodowego – uwarunkowania, zakres, wymagania, różnice
4. Planowane zmiany w ocenie pracy nauczyciela
5. Działania i dokumentacja czynności dyrektora w drugim roku pracy nauczycieli nie posiadających stopnia awansu zawodowego realizujących przygotowanie zawodowe po uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego.
6. Podstawa prawna i termin złożenia wniosku o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego po odbyciu stażu i nauczycieli uprawnionych w oparciu o zaktualizowane – obowiązujące w roku 2025 zasady awansu zawodowego.
7. Zróżnicowana dokumentacja dołączana do wniosku o wszczęcie postępowania awansowego – różnice w tzw. „teczce nauczyciela”.
8. Organ prowadzący powołujący komisję egzaminacyjną na stopień nauczyciela mianowanego zarówno wobec nauczycieli po zakończonym stażu na stopień nauczyciela mianowanego, jak również wobec uprawnionych nauczycieli ubiegających się o nadanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego na nowych zasadach.
9. Postępowanie egzaminacyjne w przypadku nauczycieli posiadających stopień nauczyciela kontraktowego – po odbytym stażu na stopień nauczyciela mianowanego i uzyskaniu pozytywnej oceny dorobku zawodowego (wg zasad do 31 sierpnia 2022)
10. Postępowanie egzaminacyjne w przypadku nauczycieli początkujących spełniających warunki do ubiegania się o stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego (zasady obowiązujące od wdrożenia zmian w KN w dniu 6 września 2023).
11. Zmiany w zasadach dokumentowania awansu zawodowego wskutek prognozowanych od 1 września 2025 zmian w ustawie KN
12. Analiza formalna złożonej dokumentacji na stopień nauczyciela mianowanego wg „starych” i „nowych” zasad.
- błędy formalne w dokumentacji – wezwanie nauczyciela do terminowego uzupełnienia braków w złożonej dokumentacji,
- pozostawienie wniosku bez rozpoznania w „starym” i „nowym” trybie analizy formalnej wniosku.
13. Powiadomienie nauczyciela o miejscu i terminie komisji egzaminacyjnej, zasada stosowania e-doręczeń
14. Zarządzenie organu prowadzącego o powołaniu składu osobowego komisji egzaminacyjnej
15. Przebieg, przewodniczenie i dokumentowanie czynności prac komisji egzaminacyjnej – obligatoryjny wymóg 2/3 składu komisji.
16. Zapoznanie się komisji egzaminacyjnej ze złożoną dokumentacją przez nauczyciela oraz dokumentacją z analizy formalnej wniosku dokonanej przez przedstawiciela organu prowadzącego.
17. Przebieg egzaminu – zadawanie pytań nauczycielowi ubiegającemu się o nadanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego – różnice i podobieństwa w starej i nowej formule egzaminu.
18. Ocena punktowa przebiegu egzaminu – akceptacja komisji dot. zdania egzaminu/ brak akceptacji zdania egzaminu – różnice w starej i nowej formule powtórnego ubiegania się o stopień nauczyciela mianowanego.
19. Wyłączność kompetencji organu prowadzącego wykonawczego – nadanie stopnia nauczyciela mianowanego w formie decyzji administracyjnej
20. Wymóg przyjęcia roty ślubowania przed organem prowadzącym podczas wręczania aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego.
21. Terminy zmiany uposażenia nauczyciela wynikające z daty nadania stopnia nauczyciela mianowanego.
20. Dyskusja i zadawanie pytań.