-
Naliczanie dotacji dla przedszkoli w 2025 roku – potrzeby oświatowe na uczniów niepełnosprawnych i podstawowa kwota dotacji.
Cel szkolenia:
- zdobycie wiedzy niezbędnej do obliczenia stawek dotacji od stycznia 2025 r. (jak obliczyć podstawową kwotę dotacji PKD i potrzeby oświatowe na uczniów niepełnosprawnych według nowego rozporządzenia).
- analiza jak dokonać aktualizacji dotacji (miesiąc pierwszej aktualizacji), z wyrównaniem od stycznia
Rok 2025 jest rokiem przełomowym, bo subwencja oświatowa została zastąpiona przez tzw. potrzeby oświatowe.
MEN wprowadza też istotne zmiany w finansowaniu orzeczeń (wg ilości realizowanych godzin z IPETów)
Webinar będzie składać się przede wszystkim z praktycznych przykładów i ćwiczeń. Pokażemy jak policzyć podstawową kwotę dotacji oraz jak obliczyć dotację w oparciu o potrzeby oświatowe (uczniowie niepełnosprawni), a także jak dokonać aktualizacji i wyrównania kwoty dotacji.
Prowadzący na Excelu, który zostanie udostępniony Uczestnikom pokaże wyliczenia, które należy wykonać przy obliczeniu stawek dotacji.
Adresaci:
- pracownicy jednostek samorządu terytorialnego – Skarbników, pracowników Wydziałów Oświaty i Budżetu oraz osób zajmujących się przekazywaniem i rozliczaniem dotacji dla przedszkoli niesamorządowych.
Prowadzący szkolenie: Daria Pietrzykowska
Terminy:
14.03.2025, godz.9:00 – 14:00 – zapraszamy do zapisów
04.04.2025, godz.9:00 – 14:00 – zapraszamy do zapisów
Koszt uczestnictwa: 399,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Daria Pietrzykowska
Wieloletni pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej jako pracownik w Departamencie odpowiedzialnym za finansowanie zadań oświatowych, później jako Naczelnik Wydziału Statystyki odpowiedzialny za System Informacji Oświatowej. Autorka ustawy o finansowaniu zadań oświatowych oraz nowelizacji ustawy o systemie informacji oświatowej.
1. Nowy system finansowania oświaty – potrzeby oświatowe a subwencja oświatowa. Co nowy system zmieni w dotacjach?
2. Omówienie zmian w rozdziale III ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (dotacjach). Wprowadzenie do dotacji dla przedszkoli – ogólne przepisy dotyczące dotacji.
3. Zmiany w finansowaniu orzeczeń – finansowanie godzin realizowanych z IPETów. Jak zmieni się kwota dotacji na uczniów niepełnosprawnych? Jak obliczyć i zebrać do dotacji dane o realizowanych godzinach z orzeczeń? Jak zrealizowane godziny wpłyną na wysokość dotacji na uczniów niepełnosprawnych?
4. Omówienie nowego rozporządzenia o podziale potrzeb oświatowych na 2025 rok – jakie zmiany w finansowaniu będą wprowadzone, jak zmieni się kwota dotacji na ucznia niepełnosprawnego, jakie będą dotacje na uczniów pełnosprawnych w placówkach wychowania przedszkolnego?
5. Jak zmieni się sposób obliczania podstawowej kwoty dotacji? Jak obliczyć PKD od stycznia 2025 roku? Jak zaktualizować PKD w miesiącu pierwszej aktualizacji oraz w październiku? Jak obliczyć potrzeby oświatowe na uczniów niepełnosprawnych?
6. Obliczanie na przykładzie podstawowej kwoty dotacji dla placówek wychowania przedszkolnego. Obliczanie na przykładzie dotacji w oparciu o potrzeby oświatowe na 2025 rok dla uczniów niepełnosprawnych w placówkach wychowania przedszkolnego. Model w arkuszu kalkulacyjnym pozwalający obliczyć kwoty dotacji w 2025 r. (praktyczne warsztaty, obliczanie dotacji na przykładach).
7. Zmiany w Systemie Informacji Oświatowej – obowiązek bieżącego wypełniania SIO w związku z wyrównaniem kwoty potrzeb oświatowych dla samorządu po skończonym roku. Wpływ bieżących danych SIO na potrzeby oświatowe dla samorządu i dotacje.
8. Zmiana terminu naliczenia potrzeb oświatowych a dotacje – skąd samorząd będzie mieć środki na dotacje w nowym systemie?
9. Wskaźniki korygujące liczby uczniów do potrzeb oświatowych a ich wpływ na dotacje – czy mają zastosowanie do stawek dotacji?
10. Wzrost kwoty potrzeb oświatowych o 0,9% w 2025 roku – skąd taki przepis, jak zastosować go w praktyce?
11. Nowe warunki otrzymania dotacji. Co z placówkami rozpoczynającymi działalność po terminie naliczenia potrzeb oświatowych? Obowiązek ich dotowania czy dobrowolność? Skąd środki dla samorządu na dotacje dla nich?
12. Aktualizacja i wyrównanie stawek dotacji. Jak obliczyć wyrównanie kwoty dotacji w miesiącu pierwszej aktualizacji oraz w październiku – w związku z nowym systemem. Aktualizacja w trybie szczególnego przypadku. Obowiązywanie nowych zaktualizowanych stawek dotacji, a wyrównanie.
13. Przykład wyrównania dotacji po aktualizacji. Model obliczeniowy służący do aktualizacji i wyrównywania dotacji w samorządzie, uwzględniający zmienną liczbę uczniów dotowanych w poszczególnych miesiącach oraz ustawowe ograniczenie zmiany wysokości dotacji. Warsztaty w arkuszu kalkulacyjnym.
14. Wyjaśnienie pojęć: najbliższa jednostka samorządu terytorialnego, wydatki bieżące, podstawowa kwota dotacji, statystyczna liczba uczniów.
15. Co z ograniczeniem wahań kwoty dotacji po aktualizacji w 2025 roku?
16. Od kiedy jest należna kwota dotacji wynikająca z danej wagi, np. z orzeczenia, z liczby godzin wsparcia? Od kiedy jest należna waga na orzeczenia według nowych przepisów (tj. według organizowanych godzin wsparcia)? Co z wyrównaniem w przypadku zmiany tej wagi w trakcie roku i ograniczeniem wahań kwoty dotacji?