-
Naliczenie dotacji dla szkół w 2025 roku – potrzeby oświatowe i wskaźnik zwiększający
Cel szkolenia:
- zdobycie wiedzy niezbędnej do obliczenia stawek dotacji od stycznia 2025 r. (jak obliczyć wskaźnik zwiększający WZ i potrzeby oświatowe według nowego rozporządzenia).
- analiza jak dokonać aktualizacji dotacji (miesiąc pierwszej aktualizacji), z wyrównaniem od stycznia
Rok 2025 jest rokiem przełomowym, bo subwencja oświatowa została zastąpiona przez tzw. potrzeby oświatowe.
MEN wprowadza też istotne zmiany w finansowaniu orzeczeń (wg ilości realizowanych godzin z IPETów)
Webinar będzie składać się przede wszystkim z praktycznych przykładów i ćwiczeń. Pokażemy jak policzyć wskaźnik zwiększający oraz jak obliczyć dotację w oparciu o potrzeby oświatowe (szkoły, uczniowie niepełnosprawni), a także jak dokonać aktualizacji i wyrównania kwoty dotacji.
Prowadzący na Excelu, który zostanie udostępniony Uczestnikom pokaże wyliczenia, które należy wykonać przy obliczeniu stawek dotacji.
Adresaci:
- pracownicy jednostek samorządu terytorialnego – Skarbników, pracowników Wydziałów Oświaty i Budżetu oraz osób zajmujących się przekazywaniem i rozliczaniem dotacji dla szkół niesamorządowych.
Prowadzący szkolenia: Daria Pietrzykowska
Terminy:
13.03.2025, godz.9:00 – 14:00 – zapraszamy do zapisów
07.04.2025, godz.9:00 – 14:00 – zapraszamy do zapisów
Koszt uczestnictwa: 399,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Daria Pietrzykowska
Wieloletni pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej jako pracownik w Departamencie odpowiedzialnym za finansowanie zadań oświatowych, później jako Naczelnik Wydziału Statystyki odpowiedzialny za System Informacji Oświatowej. Autorka ustawy o finansowaniu zadań oświatowych oraz nowelizacji ustawy o systemie informacji oświatowej.
1. Nowy system finansowania oświaty – potrzeby oświatowe a subwencja oświatowa. Co nowy system zmieni w dotacjach?
2. Omówienie zmian w rozdziale III ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (dotacjach). Wprowadzenie do dotacji dla szkół – ogólne przepisy dotyczące dotacji.
3. Zmiany w finansowaniu orzeczeń – finansowanie godzin realizowanych z IPETów. Jak zmieni się kwota dotacji na uczniów niepełnosprawnych? Jak obliczyć i zebrać do dotacji dane o realizowanych godzinach z orzeczeń? Jak zrealizowane godziny wpłyną na wysokość dotacji na uczniów niepełnosprawnych?
4. Omówienie wag nowego rozporządzenia o podziale potrzeb oświatowych na 2025 rok – jakie zmiany w finansowaniu będą wprowadzone, jak zmieni się kwota dotacji na ucznia szkoły, jakie będą dotacje na uczniów niepełnosprawnych w szkołach? Model w Excelu pozwalający obliczyć kwoty dotacji na uczniów szkół w 2025 r. w oparciu o różne wagi z rozporządzenia (praktyczne warsztaty).
5. Omówienie definicji i zasad obliczania wskaźnika zwiększającego dla szkół publicznych. Obliczanie na przykładzie wskaźnika zwiększającego – model w Excelu pozwalający obliczyć wskaźnik zwiększający w 2025 roku (praktyczne warsztaty).
6. Zmiany w Systemie Informacji Oświatowej – obowiązek bieżącego wypełniania SIO w związku z wyrównaniem kwoty potrzeb oświatowych dla samorządu po skończonym roku. Wpływ bieżących danych SIO na potrzeby oświatowe dla samorządu i dotacje.
7. Zmiana terminu naliczenia potrzeb oświatowych a dotacje – skąd samorząd będzie mieć środki na dotacje w nowym systemie?
8. Wskaźniki korygujące liczby uczniów do potrzeb oświatowych a ich wpływ na dotacje – czy mają zastosowanie do stawek dotacji?
9. Wzrost kwoty potrzeb oświatowych o 0,9% w 2025 roku – skąd taki przepis, jak zastosować go w praktyce?
10. Nowe warunki otrzymania dotacji. Co z placówkami rozpoczynającymi działalność po terminie naliczenia potrzeb oświatowych? Obowiązek ich dotowania czy dobrowolność? Skąd środki dla samorządu na dotacje dla nich?
11. Aktualizacja i wyrównanie stawek dotacji. Jak obliczyć wyrównanie kwoty dotacji w miesiącu pierwszej aktualizacji – w związku z nowym systemem. Aktualizacja w trybie szczególnego przypadku. Obowiązywanie nowych zaktualizowanych stawek dotacji, a wyrównanie.
12. Przykład wyrównania dotacji po aktualizacji. Warsztaty w arkuszu kalkulacyjnym.
13. Wyjaśnienie pojęć: najbliższa jednostka samorządu terytorialnego, wydatki bieżące, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów.
14. Co z ograniczeniem wahań kwoty dotacji po aktualizacji w 2025 roku?
15. Od kiedy jest należna kwota dotacji wynikająca z danej wagi, np. z orzeczenia, z wagi na tzw. małą szkołę, wagi na oddział sportowy itd.? Od kiedy jest należna waga na orzeczenia według nowych przepisów (tj. według organizowanych godzin wsparcia)? Co z wyrównaniem w przypadku zmiany tej wagi w trakcie roku i ograniczeniem wahań kwoty dotacji?