-
Aktualizacja Regulaminów Pracy i Wynagradzania. Jak dostosować dokumenty wewnętrzne do nowych przepisów prawa pracy i wynagradzania obowiązujących od 1 stycznia 2026r. w jednostkach systemu oświaty
Cel szkolenia:
- uzyskanie wiedzy na temat konieczności aktualizacji regulaminów pracy i wynagradzania w dostosowaniu do aktualnych przepisów
Uczestnicy otrzymają wzory omawianych regulaminów
Adresaci:.
- organy prowadzące jednostki oświatowe
- specjaliści ds. kadr i płac
- osoby odpowiedzialne za tworzenie regulaminów
Prowadzący szkolenie: Justyna Świder
Termin:
18.11.2025, godz.10:00-14:00 – zapraszamy do zapisów
Koszt uczestnictwa: 399,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Justyna Świder
Radca prawny wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Katowicach. Specjalista z zakresu prawa cywilnego, w tym oświatowego i samorządowego oraz administracyjnego. Biegle porusza się w prawie pracy. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji, a także Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Wieloletni pracownik samorządowy w sektorze publicznym oraz autorka komentarzy eksperckich z zakresu prawa cywilnego, oświatowego, administracyjnego, samorządowego oraz prawa pracy.
I. REGULAMIN PRACY – kluczowe zmiany i nowe obowiązki pracodawcy
1. Najważniejsze zmiany w prawie pracy w 2025 i 2026 roku a obowiązek aktualizacji regulaminu.
2. Nowe zasady obliczania stażu pracy od 1 stycznia 2026 r. – wpływ na uprawnienia pracownicze i treść regulaminu.
3. Nowe uprawnienia pracowników i ich odzwierciedlenie w regulaminie pracy:
- prawo do równoległego zatrudnienia,
- możliwość wnioskowania o bardziej przewidywalne formy zatrudnienia,
- prawo do szkoleń,
- prawo do równego traktowania i zakazu dyskryminacji
4. Dodatkowe przerwy w pracy – jak poprawnie ująć je w regulaminie.
5. Dodatkowy urlop macierzyński (od kwietnia 2025 r.) – jak opisać procedury jego udzielania.
6. Wzmocniona ochrona pracowników przed zwolnieniem – konieczne zmiany w zapisach.
7. Zakaz niekorzystnego traktowania przez pracodawcę – praktyczne wdrożenie.
8. Kontrola trzeźwości i obecności substancji psychoaktywnych – prawidłowe zapisy w regulaminie.
9. Monitoring w miejscu pracy – jak poprawnie uregulować stosowanie.
10. Nowe przepisy Kodeksu pracy dotyczące równego traktowania i zakazu dyskryminacji – obowiązkowe zmiany w regulaminie.
11. Czas pracy – okresy rozliczeniowe i inne elementy wymagające doprecyzowania.
12. Urlop na żądanie – prawidłowy sposób zapisania procedury.
13. Usprawiedliwianie nieobecności i zwolnienia od pracy – poprawność zapisów dotyczących „siły wyższej”.
14. Umowa na okres próbny i umowa na czas określony – aktualizacja zasad w regulaminie.
15. Uprawnienia pracowników i członków rodzin – jak rozszerzyć katalog świadczeń.
16. Elastyczna organizacja pracy – wzór dokumentu z uzasadnieniem odmowy.
17. Organizacja pracy i urlopy – rekomendowane zapisy regulaminowe.
18. Jak często dokonywać przeglądu i rewizji regulaminu pracy?
II. REGULAMIN WYNAGRADZANIA – nowe obowiązki i aktualizacja treści
1. Zakres regulaminu wynagradzania – co musi, a co może się w nim znaleźć.
2. Procedura formalnej aktualizacji regulaminu wynagradzania.
3. Struktura wynagrodzeń i zasady ich ustalania.
4. Składniki wynagrodzenia, świadczenia dodatkowe i benefity.
5. Zasady naliczania, zmiany i wypłaty wynagrodzenia.
6. Transparentność i komunikacja zasad wynagradzania.
III. JAWNOŚĆ WYNAGRODZEŃ – nowy obowiązek od 24 grudnia 2025 r.
1. Jak opracować taryfikator płacowy zgodny z nowymi przepisami.
2. Audyt polityki płacowej – jak się przygotować do jawności wynagrodzeń.
3. Tworzenie obiektywnych kategorii i poziomów płac.
4. Kryteria przyznawania podwyżek i premii – jak je opisać w regulaminie.
IV. NAJCZĘSTSZE BŁĘDY W REGULAMINACH PRACY I WYNAGRADZANIA
1. Nieprawidłowa procedura wprowadzania regulaminów.
2. Niezgodność z aktualnymi przepisami prawa pracy.
3. Powielanie przepisów Kodeksu pracy i innych ustaw.
4. Brak konsultacji z pracownikami lub związkami zawodowymi.
5. Pominięcie zapisów o równości, mobbingu i zakazie dyskryminacji.
6. Dyskryminacja płacowa i brak przejrzystości w strukturze wynagrodzeń.
7. Brak zasad dotyczących zmiany regulaminu i aktualizacji dokumentów

