-
Planowanie zajęć i ich przydział w organizacji roku szkolnego 2025/2026 z uwzgl.: ruchu kadrowego, zmian w ramowych planach nauczania, zmian w ustawie Karta Nauczyciela i zasadach organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zadania dyrektora jako kierownika szkoły/przedszkola w procedurze zmian w stosunku pracy nauczycieli i pracowników niepedagogicznych
Cel szkolenia:
- omówienie podstaw prawnych z uwzgl. zmian dot. organizacji pracy szkoły/przedszkola/placówki oświatowej w roku szkolnym 2025/2026
- omówienie zakresu odpowiedzialności i zadań samorządu lokalnego za realizację zadań oświaty wynikającą z prowadzenia oświaty
- analiza sposobu postępowania w przypadku zmniejszającej się liczby godzin dla nauczycieli, przekształcania/ likwidacji szkoły /placówki, w szczególności w aspekcie zmian dotyczących organizacji szkoły
- omówienie rozwiązań kadrowych dostosowanych do indywidualnych potrzeb szkoły
- omówienie kryteriów doboru nauczycieli do zwolnienia
- analiza zmian w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, sposobie ich wprowadzenia do organizacji pracy szkoły w odniesieniu do możliwości kadrowych, w tym uzupełnienie etatu nauczyciela
- dostarczenie uczestnikom przykładów procedur, wzorów pism, wykładni orzeczeń sądowych dot. omawianych problemów.
Adresaci:
- dyrektorzy / wicedyrektorzy szkół i placówek
- przedstawiciele organów prowadzących
Prowadzący: Maria Utracka
Termin:
–
Koszt uczestnictwa: 399,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Maria Utracka
Edukator, ekspert i trener praktyk w realizacji prowadzenia i kierowania oświatą oraz zadań zarządczych w oświacie z pozycji organu nadzoru i samorządu. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe w nadzorze pedagogicznym oraz na stanowisku doradcy prezydenta i naczelnika wydziału edukacji. Autorka lub współautorka centralnych (ministerialnych) programów dot. zarządzania oświatą oraz opieki instytucjonalnej nad dziećmi w wieku do lat 3. Certyfikowany ekspert i ewaluator. Współpracuje z uczelniami wyższymi, gminami, szkołami, placówkami oświatowymi i innymi podmiotami w zakresie planowania, zarządzania szkołą, placówką oświatową, instytucjonalnymi formami opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz audytu i optymalizacji lokalnych systemów edukacyjnych.
1. Zakres i zasady uzgodnień organu prowadzącego i dyrektorów szkół/przedszkoli obowiązujące w opracowywanym arkuszu organizacji szkoły/przedszkola/placówki oświatowej.
2. Współdziałanie dyrektora szkoły/przedszkola z organem prowadzącym w tracie opracowywania arkusza organizacyjnego szkoły/ przedszkola: m.in. ustalenie liczby etatów pracowników administracji i obsługi, ustalenie tygodniowej liczby godzin pracy dydaktyczno-wychowawczej, zasad organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uzgodnienia liczby godzin zajęć opiekuńczych i specjalistycznych, liczby godzin i rodzajów zajęć dodatkowych itp.
3. Analiza danych z ubiegłych lat. np. dot.: liczby dzieci/uczniów zamieszkałych /zameldowanych w rejonie (obwodzie) szkoły, liczby dzieci z ubiegłych lat przyjętych do szkoły spoza rejonu, liczby godzin zajęć dodatkowych, wspomagających, indywidualnych…liczby godzin ponadwymiarowych, dotychczasowej liczby godzin stałych i doraźnych zastępstw. Informacja jst dot. planowanej liczby klas pierwszych (zgłoszenia, rekrutacja) oraz liczby godzin i rodzajów zajęć refundowanych ze środków jst .
4. Możliwość tworzenia grup międzyoddziałowych, klas łączonych, innych zajęć w ramach świadczenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
5. Przydział zajęć z pomocy psychologiczno- pedagogicznej z uwzględnieniem zmian w sposobie ich finansowania, określenia przyjmowania nauczycieli współdziałających z uczniem i pomocy lenie nauczyciela (liczba godzin) .
6. Określenie liczby godzin zajęć obowiązkowych przedmiotowych i pozaprzedmiotowych oraz zajęć dodatkowych finansowanych ze środków jst
7. Zmiany w ruchu kadrowym w poszczególnych przedszkolach/ szkołach/placówkach.
8. Procedura i kolejność czynności dyrektora w przypadku planowanego obniżenia wymiaru etatu nauczyciela – porozumienie zmieniające warunki pracy – uwarunkowania, zastrzeżenia do proponowanego obniżenia etatu nauczyciela.
9. Nauczyciele religii po zmianach prawa pracy wynikających z obniżenia wymiaru godzin religii – konsekwencje dla nauczycieli – uwarunkowania zmian w prawie pracy powyższych, przykłady i możliwości „zagospodarowania” nauczycieli religii w szkole
10. Formalno-prawna odrębność postępowania w przypadku ograniczenia etatu nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania – tryb ograniczenia etatu i jego skutki, propozycje dyrektora dot. możliwości realizacji godzin w zmniejszonym wymiarze- stanowisko nauczyciela,
11. Procedura zapisów w zmianie umowy wynikającej z innej liczby godzin pensum, uzupełnienia etatu w innej szkole itp. – tryb odwoławczy nauczyciela.
12. Zmiany w umowie o pracę z nauczycielem wynikające z propozycji/możliwości zmiany stanowiska i wymiaru pensum/przeniesienia na inne stanowisko/ łączenie pracy na różnych stanowiskach – rodzaje stanowisk pedagogicznych – zmiany sposobu zapisu w umowie o pracę/ spójność/ rozbieżność z aktem mianowania/dyplomowania.
13. Przeniesienie nauczyciela do innej szkoły – uzupełnianie etatu w innej szkole lub szkołach – możliwości i procedury dot. różnych form przeniesienia.
14. Konieczność wypowiedzenia stosunku pracy z przyczyn organizacyjnych, likwidacji szkoły/innej zmiany organizacyjnej uniemożliwiającej dotychczasowe zatrudnienie nauczyciela – ustalenie członkostwa nauczyciela, konsultacji i współdziałania ze zw. zawodowym – czynności i terminy krok po kroku.
15. Kryteria doboru nauczyciela do zwolnienia – upowszechnienie kryteriów, argumentacja oparta na faktycznych formach działań, zapisów w dziennikach, innych dokumentów.
16. Zmiany w stosunku pracy pracowników niepedagogicznych – tryb, procedura dokonywania zmian w stosunku pracy i stanowiskach pracowników niepedagogicznych – rola dyrektora jako kierownika zakładu pracy i opinii organu prowadzącego dot. zatwierdzonych uprzednio stanowisk i wymiaru etatu stanowisk urzędniczych i innych stanowisk zatrudnionych pracowników samorządowych w szkołach/przedszkolach/placówkach oświatowych prowadzonych przez jst.
17. Wymagane dokumenty wynikające ze zmian w stosunku pracy.
18. Dyskusja /wymiana doświadczeń.