-
Specjalne potrzeby edukacyjne – organizacja i finansowanie
(pomoc psychologiczno-pedagogiczna, kształcenie specjalne, nauczanie indywidualne i wwr)
Cel szkolenia:
- kompleksowy przegląd zagadnień związanych z organizacją i finansowaniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów w zakresie kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej (w tym zatrudniania specjalistów), nauczania indywidualnego oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka – organizacja zajęć i zatrudnianie nauczycieli.
- omówienie problemu prawidłowego wypełniania systemu informacji oświatowej, tak aby nie zwracać subwencji w przyszłości, ale też otrzymać wszystko co należne
- analiza systemu finansowania specjalnych potrzeb edukacyjnych w przełożeniu na godziny przyznane nauczycielom.
Adresaci:
- przedstawiciele organów prowadzących odpowiedzialnych za oświatę
- dyrektorzy szkół, przedszkoli i placówek oświatowych
Termin:
–
Koszt uczestnictwa: 365,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Ekspert z zakresu prawa oświatowego, były pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej, autor ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, ceniony trener i wykładowca
I. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
1. Specjaliści w szkołach i przedszkolach ogólnodostępnych:
- minimalny wymiar zatrudnienia od września 2023 r. i od września 2024 r.;
- zadania nauczycieli specjalistów w tym realizowane w ramach pensum;
- kwalifikacje nauczycieli specjalistów;
- pedagog specjalny – nowe stanowisko nauczycielskie;
- sposób liczenia etatów nauczycieli specjalistów.
2. Pomoc psychologiczna pedagogiczna realizowana przez innych nauczycieli:
- rodzaje zajęć i maksymalna wielkość grup;
- czy określono minimalny wymiar godzinowy? Kto i na jakich zasadach określa wymiar zajęć
- kiedy opinia poradni jest koniecznie potrzebna, a kiedy nie
- zindywidualizowana ścieżka kształcenia.
3.Prawidłowe wpisanie danych do SIO:
- obowiązki nauczyciela w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- obowiązki nauczyciela specjalisty. Kiedy obowiązki nauczyciela nieprzedmiotowca, a kiedy inne? Raport MEiN w SIO;
- dane o zajęciach w punktu widzenia ucznia.
4.Finansowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- wagi subwencji na pomoc. Na co wystarczą?
- czy jest subwencja na zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia?
wagi na nauczycieli specjalistów. - Przedszkole ogólnodostępne, a przedszkole w zespole. Duża szkoła, a mała szkoła. Czy subwencja na specjalistów zależy od wymiaru zatrudnienia?
II. Kształcenie specjalne
1.Obowiązek zatrudniania nauczyciela współorganizującego lub pomocy nauczyciela w szkole i przedszkolu ogólnodostępnym:
- kiedy nauczyciel, a kiedy pomoc?
- określenie wymiaru etatu;
- czy można nie zatrudnić?
- kwalifikacje nauczyciela współorganizującego. Pedagog specjalny jako nauczyciel współorganizujący.
2. Zajęcia rewalidacyjne:
- wymiar zajęć rewalidacyjnych w szkole ogólnodostępnej;
- wymiar zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu ogólnodostępnym;
- wymiar zajęć rewalidacyjnych w szkole i przedszkolu specjalnym;
- czy uczeń może zrezygnować z rewalidacji? Konsekwencje braku zajęć rewalidacyjnych;
- kwalifikacje nauczyciela prowadzącego zajęcia rewalidacyjne.
3.Zajęcia resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne.
4. Prawidłowe wpisanie danych z orzeczeń do SIO:
- daty obowiązywania, weryfikacja z poradnią;
- zajęcia w ramach orzeczeń;
- konsekwencje błędów i możliwość ich poprawy
5.Finansowanie kształcenia specjalnego:
- kwoty w zależności od rodzaju orzeczenia;
- czy nauczyciel współorganizujący jest finansowany
- przeliczenie kwot subwencyjnych na wymiar etatu nauczyciela i liczbę godzin zajęć. Na co wystarczy subwencja, a co musi dołożyć organ prowadzący?
- rozliczenie wydatków na kształcenie specjalne. Wydatki w rozdziałach 80149, 80150 i 80152. Realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniach i IPET.
III. Nauczanie indywidualne
1.Minimalny i maksymalny wymiar godzin w zależności od typu szkoły i klasy. Kto decyduje?
2.Prawidłowe wpisanie danych do SIO:
- daty obowiązywania i dlaczego nie wprowadzamy orzeczenia?
- konsekwencje błędów i możliwość ich poprawy.
3. Finansowanie nauczania indywidualnego:
- kiedy samorząd otrzyma subwencję na nauczanie indywidualne?
- przeliczenie kwot subwencyjnych na wymiar etatu nauczyciela i liczbę godzin zajęć. Na co wystarczy subwencja, a co musi dołożyć organ prowadzący?
IV. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
1.Minimalny i maksymalny wymiar godzin miesięcznie. Kto decyduje?
2.Konsekwencje braku realizacji minimalnego wymiaru.
3.Prawidłowe wpisanie danych do SIO:
- daty obowiązywania;
- weryfikacja opinii z poradnią;
- konsekwencje błędów i możliwość ich poprawy.
- kiedy przypisać do oddziału podstawowego, kiedy do podstawowego i dodatkowego, a kiedy nie przypisywać?
4. Finansowanie nauczania indywidualnego:
- kiedy samorząd otrzyma subwencję na wwr?
- przeliczenie kwot subwencyjnych na liczbę godzin zajęć w miesiącu. Przy jakiej liczbie godzin subwencja wystarczy?
- czy wwr można rozliczyć w ramach kształcenia specjalnego?