-
Zmiany w sieci samorządowych szkół/przedszkoli. Aktualizacja obwodów szkół publicznych z dostosowaniem do zmian w rozwoju gminy/miasta. Optymalizacja funkcjonowania oświaty w gminie/mieście. Wpływ podejmowanych działań na jakościowy rozwój lokalnej oświaty.
Cel szkolenia:
- analiza funkcjonowania lokalnej oświaty w kontekście optymalizacji nakładów i ich wpływu na jakościowy i efektywny rozwój samorządowych szkół i placówek oświatowych.
- omówienie postępowania krok po kroku dotyczącego wprowadzania zmian w sieci szkolnej – kolejność podejmowanych działań, narzędzia, system powiadamiania zainteresowanych stron i organów nadzoru w wymaganym terminie: postanowienia, opinie i wiążące decyzje.
- analiza wskazań wynikających z orzecznictwa sądowego w przedmiotowym obszarze zmian w sieci szkolnej.
- wyposażenie uczestników w przydatne wzory pism, projektów uzasadnienia uchwał, zarządzeń
Adresaci:
- sekretarze, przewodniczący komisji rady danej jst,
- naczelnicy, kierownicy i inspektorzy kierujący i prowadzący zadania z zakresu oświaty w jst,
- dyrektorzy jednostek oświatowych
Termin:
27.01.2025, godz.9:00-13:00 – zapraszamy do zapisów
Koszt uczestnictwa: 399,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych
1. Obowiązek jst dot. tworzenia optymalnych warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej samorządowych przedszkoli i szkół w przełożeniu na realizację zakresu obowiązków ww. jednostek oświatowych.
2. Analiza wyników i wniosków z informacji wójta, burmistrza, prezydenta o stanie lokalnej oświaty z uwzględnieniem wniosków z kontroli i nadzoru.
3. Wyniki dysponowania przyznanymi szkole lub placówce środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę lub placówkę środkami pochodzącymi z innych źródeł, a także gospodarowania mieniem w przełożeniu na statutową działalność samorządowej oświaty.
4. Analiza istniejącej sieci szkół i przedszkoli w gminie w kontekście zmieniających się realiów, w tym m.in.: demografii, uwarunkowań lokalowych, miejsca zamieszkania, pracy, organizacji dowozu do szkół, organizacji pracy szkół, przedszkoli.
5. Zasadność przekształcenia istniejącej sieci lokalnej oświaty, m.in. połączenie placówek oświatowych w strukturę zespołu różnych typów szkół i placówek oświatowych (celowość, warunki – termin połączenia szkół w zespół)
6. Utworzenie szkoły filialnej, utworzenie dodatkowych siedzib miejsc funkcjonowania szkoły, utworzenie innych form wychowania przedszkolnego itp.
7. Możliwość przekazania podstawowej szkoły samorządowej liczącej nie więcej niż 70 uczniów – do prowadzenia – innym osobom fizycznym lub prawnym: uwarunkowania, wymagania, kontrola.
8. Planowanie zmian w sieci szkolnej poprzez zamiar likwidacji szkoły/przedszkola/szkoły filialnej: uwarunkowania, czynności – dokumenty potwierdzające zasadność zamiaru likwidacji placówki oświatowej.
9. Proces i warunki likwidacji szkoły /przedszkola/filii szkoły podstawowej w zadaniach organu prowadzącego – zgodnie z kolejnością czynności, zachowaniem terminów, współdziałanie z lokalną społecznością i jednostkami oświatowymi (krok po kroku- wzory wymaganych dokumentów).
10. Powiadomienie o zamiarze likwidacji szkoły/przedszkola/ szkoły filialnej rodziców uczniów oraz kuratora oświaty – przykład dokumentu. Formalne dowody i argumenty potwierdzające fakt nie pogorszenia warunków kształcenia dzieci i uczniów.
11. Kryteria weryfikowane przez kuratorów oświaty w uwarunkowaniach wydania w formie postanowienia opinii do planowanej likwidacji szkoły/przedszkola/ szkoły filialnej.
12. Opinia zakładowej organizacji związkowej w obszarze likwidacji szkoły/przedszkola/ szkoły filialnej (zadanie fakultatywne na etapie planowanych zamierzeń o likwidacji bądź przekształceniu szkoły/przedszkola- uwarunkowania orzecznicze)
13. Negatywne konsekwencje braku powiadomienia w wymaganym terminie o zamiarze likwidacji kuratora oświaty oraz rodziców wszystkich uczniów likwidowanej szkoły/przedszkola/ szkoły filialnej.
14. Uchwały intencyjne o zamiarze likwidacji szkoły/szkoły filialnej/przedszkola – przykład dokumentu- uzasadnienie ( termin-przykłady wzoru dokumentu i uzasadnienia).
15. Procedura odwoławcza od wydania przez kuratora oświaty negatywnej opinii -postanowienia w sprawie zamiaru likwidacji szkoły/przedszkola.
16. Szczególne warunki likwidacji szkół innych, niż obwodowe szkoły podstawowe: szkoły podstawowej specjalnej, szkoły sportowej, szkoły mistrzostwa sportowego, szkół ponadpodstawowych prowadzonych przez powiat.
17. Zwolnienia pracowników pedagogicznych oraz pracowników samorządowych w związku z likwidacją szkoły/przedszkola – wypowiedzenia, prawo do odpraw
18. Dokumentacja przebiegu kształcenia i dokumentacja organizacyjna zlikwidowanej szkoły.
19. Dyskusja.