-
Zmiany w statutach i dokumentach organizacyjnych żłobków i klubów dziecięcych. Cele i zadania żłobka, klubu dziecięcego i dziennego opiekuna w dokumentacji form opieki nad dziećmi do lat 3 w odniesieniu przyjętego stanu prawnego 2025r.
Cel szkolenia:
- aktualizacja dokumentacji zgodnie z aktualnym stanem prawnym
- ugruntowanie wiedzy dyrektora: przykłady praktycznych rozwiązań dotyczące rodzajów dokumentowanych zadań pracowniczych, kadrowych w żłobku i klubie dziecięcym
- omówienie obowiązki systematycznego doskonalenia wiedzy i umiejętności opiekunek
- wyposażenie uczestników we wzory podstawowych dokumentów, planów, procedur dokumentów, niezbędnych pism, przykładów procedur, regulaminów, uchwał, zarządzeń
Adresaci:
- organy prowadzące samorządowe i niepubliczne formy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3,
- dyrektorzy żłobków,
- kierownicy klubów dziecięcych,
- opiekunki /opiekunowie dziecięcy,
- wszystkie osoby zainteresowane tematyką szkolenia
Prowadzący szkolenie: Maria Utracka
Termin:
04.07.2025, godz.9:00-13:00 – zapraszamy do zapisów
Koszt uczestnictwa: 399,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych
Maria Utracka
Edukator, ekspert i trener praktyk w realizacji prowadzenia i kierowania oświatą oraz zadań zarządczych w oświacie z pozycji organu nadzoru i samorządu. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe w nadzorze pedagogicznym oraz na stanowisku doradcy prezydenta i naczelnika wydziału edukacji. Autorka lub współautorka centralnych (ministerialnych) programów dot. zarządzania oświatą oraz opieki instytucjonalnej nad dziećmi w wieku do lat 3. Certyfikowany ekspert i ewaluator. Współpracuje z uczelniami wyższymi, gminami, szkołami, placówkami oświatowymi i innymi podmiotami w zakresie planowania, zarządzania szkołą, placówką oświatową, instytucjonalnymi formami opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz audytu i optymalizacji lokalnych systemów edukacyjnych.
1. Statut żłobka/klubu dziecięcego i regulamin organizacyjny jako nadrzędne dokumenty regulujące funkcjonowanie żłobka/ klubu dziecięcego
- wymóg aktualizacji/ nowelizacji ww. dokumentów w związku ze zmianami prawnymi obowiązującymi od 1 czerwca 2025 roku- współdziałanie dyrektorów- kierowników z organem prowadzącym i pracownikami
- czas pracy żłobka/klubu dziecięcego, a przepisy prawa;
- zakres i uwarunkowania decyzyjności dyrektora żłobka/ kierownika klubu dziecięcego w podejmowaniu działań dot. organizacji pracy ww. form opieki;
- regulamin organizacji żłobka/klubu dziecięcego – istota i zasady bieżącej aktualizacji dokumentu;
- system upowszechniania dokumentacji żłobka/klubu dziecięcego z obowiązkiem przestrzegania RODO;
- przykład umowy na świadczenie usług opiekuńczych – zakres, aktualizacja, częstotliwość, tryb egzekucyjny.
2. Dokumentacja organizacyjna, kadrowa, merytoryczna dyrektora/kierownika żłobka/klubu dziecięcego
- zasady organizowania i funkcjonowania opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 w podstawowej dokumentacji organizacyjnej dyrektora/kierownika;
- obsługa administracyjna, finansowa i organizacyjna dyrektora/ kierownika w zakresie kompetencji, umów, operowania i przekazywania danych w systemie operacyjnym;
- możliwość utworzenia i funkcjonowania organu – rady rodziców: istota, zakres kompetencji, szanse i zagrożenia:
- elektroniczne kontro organizacji jako wymóg/usprawnienie przepływu danych pomiędzy dyrektorem/ właścicielem żłobka/ klubu dziecięcego, a organem prowadzącym/ dotującym;
- dokumentacja pracownicza dyrektora/ kierownika jako osoby wykonującej czynności kierownika zakładu pracy i przełożonego wszystkich pracowników (zróżnicowanie zadań w samorządowych i prywatnych formach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3);
- ewidencjonowanie czasu pracy i ocena pracownicza w zadaniach przełożonego służbowego
- prowadzenie i dokumentowanie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych, uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwych do wieku dziecka- zasady i formy pisemnego planowania zadań przez opiekunów- stanowiska prawne; przykłady;
- system motywowania i nagradzania pracowników podstawową formą rozwoju żłobka/ klubu dziecięcego oraz istotną informacją zewnętrzną dla rodziców i środowiska.
3. Standardy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 w przygotowaniu planu opiekuńczo-wychowawczo- edukacyjnego – obowiązek od 1 stycznia 2026 roku
- Plan opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjny, obserwacja podstawową formą i metodą kreowania opieki i oddziaływania na rozwój dziecka;
- komunikacja wewnętrzna w żłobku/ klubie dziecięcym- umiejętność pracy zespołowej;
- bieżąca forma współdziałania z rodzicami /prawnymi opiekunami dziecka- zakres, współdziałanie, skuteczność;
- upowszechnianie działalności form opieki w mediach społecznościowych, a ochrona praw dziecka;
- udział rodziców/prawnych opiekunów w bieżącej obserwacji rozwoju dzieci w żłobku/klubie – sposoby, formy/ metody- różnorodność form wymiany doświadczeń;
- współdziałanie z placówkami opieki nad dziećmi w wieku do lat 3- wdrażanie dobrych praktyk, umiejętność dzielenia się sukcesami, działaniami innowacyjnymi;
- umiejętność ustawicznego samodoskonalenia gwarancją rozwoju kadry i żłobka/klubu dziecięcego- przykłady, dostępne źródła informacji.