-
Zmiany w statutach żłobków i klubów dziecięcych. Cele i zadania żłobka, klubu dziecięcego i dziennego opiekuna we wkraczających zmianach w dokumentacji form opieki nad dziećmi do lat 3 w odniesieniu przyjętego stanu prawnego 2024 r.
Cel szkolenia:
- omówienie zakresu wymaganej dokumentacji zgodnej z przepisami regulującymi podstawy prawne podejmowania uchwał, zarządzeń, procedur, regulaminu organizacyjnego w instytucjonalnych form opieki dla dzieci do lat
- analiza sposobu planowania zadań opiekuńczo- wychowawczo- edukacyjnych oraz ich realizacji w żłobku, klubie dziecięcym z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka w dokumentacji programowej opiekunek i dyrektora żłobka/kierownika klubu dziecięcego/dziennego opiekuna.
- omówienie organizacji i zasad udziału rodziców w zajęciach prowadzonych w żłobku lub klubie dziecięcym oraz współdziałaniu ze żłobkiem/klubem dziecięcym/dziennym opiekunem.
- analiza zakresu wymagań i bezpiecznych relacji z dziećmi w żłobku, klubie dziecięcym, u dziennego opiekuna w obowiązkowej weryfikacji każdego dorosłego i wdrożonej dokumentacji ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Część teoretyczna wzbogacona zostanie praktycznymi przykładami wymaganych wzorów procedur, dokumentów, niezbędnych pism, przykładów procedur, regulaminów, uchwał, zarządzeń funkcjonujących w formach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
Adresaci:
- organy prowadzące samorządowe i niepubliczne formy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3,
- dyrektorzy żłobków,
- kierownicy klubów dziecięcych,
- opiekunki /opiekunowie dziecięcy,
- wszystkie osoby zainteresowane tematyką szkolenia
Termin:
–
Koszt uczestnictwa: 365,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych
1. Statut o utworzeniu żłobka/klubu dziecięcego (jako obowiązkowy wymagany załącznik do uchwały rady danej jst, podmiotu zakładającego instytucjonalne formy opieki nad dziećmi do lat 3) jako dokument wymaganych działań zgodnych z przepisami prawa ustrojowego (art. 7 Konstytucji, orzecznictwo/ rozstrzygnięcia nadzorcze wojewodów)
- ustawowy wymóg precyzyjnego określenia zapisów ustawy w zapisach każdego statutu (spójnego z art. 11 Ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do 3 lat (t.j. Dz. U 2024. 338)
2. Propozycja zmian (aktualnie obowiązującym) w uchwalonym statucie z uwzględnieniem dostosowania szczegółowych zapisów celów, zadań i sposobów realizacji działań podejmowanych w żłobku, klubie dziecięcym i przez dziennego opiekuna, ponadto: preferencji w przyjmowaniu dzieci z rodzin wielodzietnych i dzieci z niepełnosprawnościami, warunków przyjmowania dzieci za dzieci nieobecne, zasad ustalania i rozliczania opłaty za pobyt dziecka, zasad udziału rodziców w zajęciach i możliwości oraz sposobów współdziałania z rodzicami.
3. Szczegółowy zakres danych uwzględnianych w regulaminie organizacyjnym żłobka, klubu dziecięcego.
4. Sposób i tryb wdrożenia i upowszechnienia regulaminu organizacyjnego żłobka/klubu dziecięcego w zakresie obowiązków dyrektora publicznego żłobka/ klubu dziecięcego oraz możliwości regulacji zasad funkcjonowania w prywatnych formach opieki nad dziećmi do lat 3.
5. Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem w obowiązku opracowania, wdrożenia, upowszechnienia i stosowania każdej formy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
6. Weryfikacja osób (w sankcyjnych obowiązkach dyrektora żłobka/kierownika klubu dziecięcego, organu prowadzącego samorządowe i prywatne formy opieki) organizujących opiekę nad dziećmi wieku do lat 3 oraz osób dopuszczonych do wykonywania czynności wobec dzieci/dla dzieci.
7. Planowanie, realizacja i ewaluacja podstawowych funkcji żłobka/klubu dziecięcego: opiekuńczej, wychowawczej oraz edukacyjnej w dokumentacji dyrektora/ kierownika i opiekunek.
8. Dokumentacja administracyjna/organizacyjna, wewnętrzna dyrektora żłobka/ kierownika klubu dziecięcego – przykłady.
9. Dokumentacja pracownicza dyrektora/ kierownika jako osoby wykonującej czynności kierownika zakładu pracy i przełożonego wszystkich pracowników (zróżnicowanie zadań w samorządowych i prywatnych formach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3).
10. Systemowe ustawiczne doskonalenie, motywowanie i nagradzania pracowników po wdrożeniu zmian prawnych. Przyjęcie programu rządowego dot. wzrostu wynagrodzeń w formach opieki: żłobek, klub dziecięcy.
11. Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna w pracy żłobka/klubu dziecięcego.
12. Aktualizacja informacji resortowych wynikających z wdrażania Programu Maluch + 2022-2029
13. Dyskusja moderowana, wymiana doświadczeń.