-
Podział potrzeb oświatowych na 2025 r. Nowy algorytm zastępujący subwencję oświatową
Cel szkolenia:
- poznanie nowych zasad naliczania środków na oświatę
- zrozumienie przyczyn wyliczenia potrzeb oświatowych o określonej wysokości,
- analiza jak na podstawie posiadanych danych można optymalizować wydatki na oświatę.
Adresaci:
- pracownicy jednostek samorządu terytorialnego – Wójtowie, Burmistrzowie, Skarbnicy, pracownicy wydziałów Oświaty, Budżetu.
Prowadzący szkolenie: Grzegorz Pochopień
Termin:
17.02.2025, godz.13:30-17:30 – zapraszamy do zapisów
Koszt uczestnictwa: 399,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Grzegorz Pochopień
Wieloletni pracownik Ministerstwa Fin. oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej (przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za fin. zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej). Autor m.in. ustawy o fin. zadań oświatowych, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, tzw. dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek nie samorządowych. Absolwent Matematyki Fin. na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Master of Business Administration na Uniwersytecie Warszawskim.
1. Subwencja oświatowa przechodzi do historii. Nowe zasady naliczania środków na oświatę.
2. Ogólny skrót nowego systemu finansowania samorządów. Bez tego nie zrozumiemy nowego finansowania oświatowy.
3. Aspekty prawne – nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i rozporządzenie w sprawie sposobu podziału łącznych potrzeb oświatowych.
4. Zasady ustalania łącznych potrzeb oświatowych.
5. Zasady podziału łącznych potrzeb oświatowych.
6. Kto dostanie subwencję wg nowych zasad? Kto nie dostanie? Jak na to wpłynie podział potrzeb oświatowych?
7. Wysokość finansowego standardu A na 2025 r.
8. Uczniowie do lat pięciu w podziale potrzeb oświatowych, Nowe wagi.
9. Wagi na pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu i zwiększenie wag w szkole podstawowej. Na co wystarczą?
10. Gruntowna zmiana finansowania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. Zależność finansowania od przypisanych uczniowi godzin wsparcia.
11. Jaka liczba godzin wsparcia dla ucznia z orzeczeniem jest optymalna finansowo? Kiedy warto dodać godzinę uczniowi, a kiedy nawet dwie godziny?
12. Nowy termin naliczania danych z SIO.
13. Wskaźniki zwiększające i zmniejszające liczbę uczniów.
14. Wskaźniki zwiększające liczbę orzeczeń.
15. Weryfikacja danych do potrzeb oświatowych wg nowego terminarza.
16. Ponowne przeliczenie potrzeb oświatowych po skończonym roku. Wpływ na finanse samorządu.
17. Jak powinna wyglądać nowa metryczka?
18. Wskaźnik Di – zależność wysokości subwencji od nauczycieli zatrudnionych przez samorząd. Jak etaty nauczycieli wpływają na wysokość subwencji oświatowej?
19. Nowa rzeczywistość finansowa w zakresie zatrudniania nauczycieli dla samorządów nieotrzymujących subwencji?
20. Świadoma polityka kadrowa samorządu – czy stopień awansu zawodowego nauczyciela kosztuje samorząd ? Wpływ awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu. Jak policzyć dokładnie o ile zmniejszy się subwencja przy zatrudnieniu nauczyciela początkującego , a o ile zwiększy się przy zatrudnieniu nauczyciela dyplomowanego?
21. Godziny ponadwymiarowe i wakaty w arkuszu organizacji szkół a wysokość subwencji – problem dla samorządu?
22. Dane wykazane w SIO a wysokość potrzeb oświatowych – prawidłowe wykazanie zadań w SIO a wysokość naliczonych potrzeb oświatowych. Na co należy szczególnie uważać po zmianach, aby nie stracić finansowania.
23. Rezerwa subwencji wg nowych zasad.
24. Przeznaczanie środków na kształcenie specjalne wg nowych zasad.