-
Nowe niezbędne standardy wymagane od funkcjonujących żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów, jak i od podmiotów tworzących nowe instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, (samorządowe i nie samorządowe) – dot. wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, wpisu do wykazu dziennych opiekunów. Planowane od drugiego kwartału 2025 roku zmiany w ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.
Cel szkolenia:
- omówienie szeregu obowiązujących i wdrażanych zmian prawnych w funkcjonowaniu instytucjonalnych form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 obejmujących:
- zmiany w ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3,
- planowane niezbędne wymagania (standardy) warunkujące wpis do rejestru/wykazu form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 i zasady ich funkcjonowania,
- określone ustawowe standardy, które należy spełniać na etapie prowadzenia instytucji opieki,
- przepisy normujące ustawowy status osób sprawujących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3,
- precyzujące wymagane wykształcenie/kwalifikacje opiekunek/opiekunów dziecięcych oraz ich ustawiczne doskonalenie zawodowe
Uczestnicy otrzymają materiały pomocnicze i wzory dokumentów przydatne do realizacji obowiązujących i wdrażanych zmian.
. Adresaci:
- organy rejestrujące wszystkie (samorządowe i niesamorządowe) formy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3
- inne podmioty zainteresowane utworzeniem i realizacją instytucjonalnych form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3: żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów,
- dyrektorzy żłobków,
- kierownicy klubów dziecięcych
- dzienni opiekunowie
Prowadzący szkolenie: Maria Utracka
Termin:
18.03.2025, godz.9:00-13:00 – zapraszamy do zapisów
Koszt uczestnictwa: 399,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Maria Utracka
Edukator, ekspert i trener praktyk w realizacji prowadzenia i kierowania oświatą oraz zadań zarządczych w oświacie z pozycji organu nadzoru i samorządu. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe w nadzorze pedagogicznym oraz na stanowisku doradcy prezydenta i naczelnika wydziału edukacji. Autorka lub współautorka centralnych (ministerialnych) programów dot. zarządzania oświatą oraz opieki instytucjonalnej nad dziećmi w wieku do lat 3. Certyfikowany ekspert i ewaluator. Współpracuje z uczelniami wyższymi, gminami, szkołami, placówkami oświatowymi i innymi podmiotami w zakresie planowania, zarządzania szkołą, placówką oświatową, instytucjonalnymi formami opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz audytu i optymalizacji lokalnych systemów edukacyjnych.
1. Tworzenie żłobków i klubów dziecięcych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje publiczne, osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej – podobieństwa i różnice w tworzeniu i zasadach realizacji ww. zadania i dokumentacji w stosunku do samorządowych i prywatnych form opieki.
2. Wymagania ustawowe, analiza i dokumentowanie procesu rejestracji żłobka, klubu dziecięcego i dziennego opiekuna (prywatne i samorządowe) .
3. Jednoosobowa forma opieki w realizacji osób fizycznych i prawnych podejmujących samodzielne prowadzenie dziennej opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
4. Dzienny opiekun – możliwości gminy dotyczące samodzielnego prowadzenia i organizacji form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3/ – zlecanie ich prowadzenie podmiotom innym niż jst.
5. Możliwości i formy rządowego wsparcia finansowego tworzenia form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz wsparcia już istniejących form opieki.
6. Szczegółowa analiza warunków i dokumentacji dot. wymagań: lokalowych, sanitarnych, przeciwpożarowych – analiza formalno-prawna załączonych do wniosku o rejestrację/wpis/zmianę w formach opieki.
7. Dostosowanie wyżywienia do obowiązujących zmian wyżywienia dzieci w żłobkach, klubach dziecięcych i u dziennych opiekunów.
8. Ustawowe wymagania administracyjno-kadrowe osób kierujących żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennych opiekunów, w tym: wymagania kwalifikacyjne wobec osób zatrudnianych na stanowiskach opieki nad dziećmi – poziom wykształcenia, aktualizacja uprawnień stosownie do wdrażanych zmian w ustawie o opiece i programach kształcenia opiekunek, weryfikacja i obowiązek niekaralności osób dopuszczonych do pracy z dziećmi. Czynności nadzorcze organu rejestrowego.
9. Określenie ustawowych zmian w statusie zawodowym opiekunki/opiekuna dziecięcego.
10. Podejmowanie stosownych uchwał rady danej jst o utworzeniu samorządowych form opieki/zmian w dokumentacji stanowiącej: żłobka, klubu dziecięcego, dziennego opiekuna.
11. Aktualizacja i dostosowanie do obowiązującego prawa uchwał rady danej jst, zarządzeń, regulaminów, procedur, umów (dot. również nie samorządowych form opieki).
12. Zakres wymaganych standardów niezbędnych określonych w rozporządzeniu MRPiPS z dnia 13 grudnia 2024 w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3 (obowiązujących trybem wdrożenia od 1 stycznia 2026 roku)
13. Przygotowanie organów prowadzących (samorządowych i nie samorządowych) oraz wszystkich form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 do zaplanowania, obowiązku uwzględnienia i spełniania niezbędnych standardów opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
14. Zakres obowiązkowych do spełnienia i realizacji ustawowych – niezbędnych standardów jakości w każdej instytucjonalnej formie opieki dot.:
- pracy z dziećmi
- organizacji pracy personelu
- współpracy personelu z rodzicami
- monitorowania wdrażania standardów w określonych w powyższych zakresach.
15. Standardy opieki, które należy spełnić przed wpisem do rejestru lub wykazu oraz standardy, które należy spełniać na etapie prowadzenia instytucji opieki instytucjonalnej nad dziećmi w wieku do lat 3- zakres, formy etapy planowania wdrażania .
16. Przykładowa forma dokumentowania standardów opieki:
- stworzenie planu opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnego z uwzględnieniem praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka,
- określenie zasad, procedur i programów dotyczących organizacji pracy personelu żłobka, klubu dziecięcego, dziennego opiekuna,
- określenie zasad i procedur służących zapewnieniu efektywnej komunikacji z rodzicami, mającej na celu współdziałanie w zakresie najlepszego interesu dziecka.
17. Dyskusja, wymiana doświadczeń.