-
Organizacja od podstaw form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3: klub dziecięcy, żłobek (w tym w ramach projektów Aktywny Maluch na lata 2022-2029: „Pierwszy dzienny opiekun w gminie”). Wymagania, dokumentacja dot. każdej z tworzonych form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 (samorządowych i prywatnych)
Cel szkolenia:
- wsparcie merytoryczne jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów prywatnych i osób fizycznych w przygotowaniu wymaganych dokumentów do rejestracji: żłobka, klubu dziecięcego i dziennego opiekuna
- analiza wdrożenia i realizacji Programu Pierwszy dzienny opiekun w gminie
- omówienie konieczności aktualizacji danych w rejestrach i wykazach – od 1 października 2024 roku wszystkie nowo tworzone i funkcjonujące formy opieki obowiązuje uzupełnienie danych w rejestrach i wykazach, co wpływa na istotne różnice w realizacji comiesięcznych sprawozdań.
- omówienie możliwości i zasad stworzenia refundowanych ze środków rządowych form dziennej opieki dla dzieci w wieku żłobkowym.
- analiza wymagań i konieczności uzupełnienia kwalifikacji osób opiekujących się nad dziećmi w wieku do lat 3
- omówienie podobieństw i różnic pomiędzy żłobkiem, klubem dziecięcym i dziennym opiekunem – wymagania, dokumentacja, zaktualizowana sprawozdawczość
.
Adresaci:
- gminy zainteresowane tworzeniem i realizacją instytucjonalnych form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3: żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów.
Termin:
–
Koszt uczestnictwa: 365,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
1. Tworzenie żłobków i klubów dziecięcych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje publiczne, osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej – podobieństwa i różnice w zasadach realizacji ww. zadania i dokumentacji.
2. Dzienny opiekun – możliwości gminy dotyczące samodzielnego prowadzenia i organizacji form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3/ zlecanie ich prowadzenie podmiotom innym niż jst.
3. Jednoosobowa forma opieki w realizacji osób fizycznych i prawnych podejmujących samodzielne prowadzenie dziennej opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
4. Wymagania ustawowe, analiza i dokumentowanie procesu rejestracji żłobka, klubu dziecięcego i dziennego opiekuna (prywatne i samorządowe) .
5. Podobieństwa i różnice w tworzeniu i organizacji form opieki przez samorządy i inne osoby fizyczne lub prawne.
6. Etapy wdrażania I edycji Programu „Pierwszy dzienny opiekun w gminie” w zadaniach jst i podmiotów, którym powierzono realizację ww. Programu
7. Formy wsparcia osób inicjujących ww. działalność, rola samorządu lokalnego we współdziałaniu, nadzorze, sprawozdawczości i dokumentowaniu poprzez Program „Pierwszy dzienny opiekun w gminie” – formy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
8. Wymagania i kwalifikacje osób podejmujących wczesnodziecięcą opiekę w żłobku, klubie dziecięcym i ppoprzez dziennego opiekuna.
9. Zasady korzystania z systemu narzędzi obsługi elektronicznej portalu usługowego Emp@tia: rejestr, zmiana danych w rejestrze, miesięczna informacja o dzieciach objętych opieką instytucjonalną: żłobka, klubu dziecięcego, dziennego opiekuna.
10. Uwzględnienie zasad finansowania publicznych i niepublicznych form opieki nad dziećmi do lat 3, w tym udzielanie i rozliczanie dotacji, świadczenie z ustawy Aktywny Rodzic – „aktywnie w żłobku”, dofinansowanie ze środków zewnętrznych, realizacja świadczeń z programu Aktywny Maluch i inne.
11. Weryfikacja dokumentacji dot. wymagań: lokalowych, sanitarnych, przeciwpożarowych – analiza formalno-prawna przedłożonej wymaganej dokumentacji w każdej z form opieki wczesnodziecięcej – podobieństwa i różnice
12. Wymagania dotyczące wyżywienia dzieci w żłobkach, klubach dziecięcych i u dziennych opiekunów.
13. Obowiązek niekaralności osób dopuszczonych do pracy/ kontaktów z dziećmi/ na rzecz dzieci oraz weryfikacja osób w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle seksualnym – sposób realizacji zadania
14.Zaświadczenie wójta/burmistrza/prezydenta o dokonaniu wpisu do rejestru/ wykazu innej, niż samorządowa forma opieki nad dziećmi w wieku do lat 3- opłata za dokonanie wpisu do rejestru.
15. Wnioski i dokumenty składane droga elektroniczną z przestrzeganiem potwierdzenia zgodności danych i zasad RODO- analiza zmian w ww. dokumentach.
16. Podejmowanie stosownych uchwał rady danej jst o utworzeniu samorządowych form opieki: żłobka, klubu dziecięcego, dziennego opiekuna.
17. Podejmowanie i dokumentowanie decyzji przez inne, niż jst podmioty i osoby dot. utworzenia /zmian w formach opieki do lat 3: prywatnych żłobkach, klubach dziecięcych , świadczenia opieki przez dziennych opiekunów.
18. Uchwała rady danej jst dot. statutu żłobka lub klubu dziecięcego/ zmian w statucie z uwzględnieniem aktualizacji zapisów ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.
19. Aktualizacja dot. umów indywidualnych z rodzicami dzieci uczęszczających do żłobka, klubu dziecięcego, dziennego opiekuna.
20. Dyskusja i odpowiedzi na pytania uczestników- wymiana doświadczeń