-
Najważniejsze zadania oświatowe w jednostkach samorządu terytorialnego oraz sposób ich realizacji
Cel szkolenia:
- dostarczenie kompleksowej wiedzy i umiejętności w zakresie prawidłowego realizowania zadań oświatowych w jst.
- doskonalenie kompetencji pracowników samorządowych, odpowiedzialnych za realizację zadań oświatowych, wynikających z prowadzenia oświaty, w szczególności osób rozpoczynających pracę lub chcących podnieść swoje kwalifikacje i zaktualizować wiedzę z tematyki szkolenia.
- przedstawienie obszaru realizowanych zadań, odpowiedzialności i uprawnień organu wykonawczego i stanowiącego.
- wskazanie działań jst dotyczących m. in. ewidencji, nadzoru, rekrutacji, kształtowania sieci szkół i placówek, kontroli realizacji obowiązku szkolnego i nauki, realizacji konkursu na stanowisko dyrektora szkoły, przygotowania informacji o stanie realizacji zadań oświatowych.
Każdy uczestnik otrzyma w wersji elektronicznej przykładowe wzory pism/umów/projektów uchwał/zarządzeń dot. omawianych w trakcie szkolenia obszarów działań
Adresaci:.
- organy wykonawcze i pracownicy jst realizujący zadania z zakresu oświaty, z uwzględnieniem osób, którym poszczególne obszary szeroko rozumianej edukacji zostały powierzone do wykonania.
–
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
1. Zakres zadań i kompetencji organu stanowiącego (rady danej jst) dotyczących oświaty.
2. Problematyka oświatowa podlegająca organowi wykonawczemu w gminie i powiecie – najważniejsze zagadnienia.
3. Polityka oświatowa w danej jst i jej wpływ na sieć szkolną i organizację lokalnej oświaty.
4. Sieć przedszkoli, szkół i placówek oświatowych, prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego- tworzenie, likwidacja, łączenie szkół i placówek oświatowych.
5. Rejestr wszystkich jednostek oświatowych na terenie danej jst -zadania właściwego wójta, burmistrza, prezydenta, starosty – RSPO.
6. Struktura realizacji zadań oświatowych w danej jst – wydział edukacji, referat, odpowiedzialny za zadania oświatowe, stanowiska jednoosobowe, wyznaczone do wykonywania określonych zadań oświatowych.
7. Jednostki organizacyjne jst, odpowiedzialne za prowadzenie polityki rachunkowej w jst – ZEAS, CUW, inne.
8. System przepływu informacji pomiędzy jednostkami oświatowymi, a poszczególnymi wydziałami, referatami jst.
9. Współdziałanie przedszkoli, szkół i placówek oświatowych z organem prowadzącym i dotującym – określenie pragmatyki współpracy.
10. Dwie ścieżki awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego – zadania jst w trybie przejściowym do 2027 r.
11. Kreowanie jakości pracy oświaty w kompetencjach organu prowadzącego – powierzenie stanowiska dyrektora, dodatki do wynagrodzenia w uchwale w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli, stypendia uczniowskie, nagrody dla pracowników oświaty itp.
12. Odpowiedzialność organu prowadzącego, we współdziałaniu z dyrektorami, za skuteczną realizację obowiązków edukacyjnych. Postępowanie egzekucyjne w administracji wobec rodziców, których dzieci do 18 roku życia nie spełniają obowiązku szkolnego i nauki.
13. Przygotowanie i upowszechnienie przez organ wykonawczy oraz przedstawienie organowi stanowiącemu informacji o stanie realizacji zadań oświatowych za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach: egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego i egzaminu zawodowego, z uwzględnieniem działań podejmowanych przez szkoły, nakierowanych na kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szkołach tych typów, których prowadzenie należy do zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego,
14. Współpraca z instytucjami zewnętrznymi: krajowymi, regionalnymi, lokalnymi oraz organizacjami pozarządowymi, działającymi na rzecz edukacji. Inicjowanie, wdrażanie programów i projektów zewnętrznych służących edukacji.
15. Wykorzystanie wniosków do planowania rozwoju oświaty w danej jst.
16. Odpowiedzi na pytania.