-
Aneksy do arkuszy organizacji - jak zmodyfikować arkusz we wrześniu z uwzględnieniem standardów specjalistów, jakie zmiany powinny zostać wprowadzone w związku z SIO i potrzebami oświatowymi, optymalizacja wydatków
Cel szkolenia:
- zdobycie wiedzy w zakresie zmian w arkuszach organizacji szkół podstawowych, ponadpodstawowych i przedszkoli
- wyjaśnienie zależności pomiędzy arkuszem organizacji, wydatkami szkoły a potrzebami oświatowymi: na jakie wydatki w szkole otrzymywane są potrzeby oświatowe, jakie dane wpływają na jej wysokość, jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach potrzeb oświatowych, oraz jak samorząd na podstawie danych z arkusza może zoptymalizować wydatki na oświatę
- poznanie zasad wprowadzania zmian, które mogą być podejmowane w ciągu roku szkolnego.
Adresaci:
- pracownicy samorządów
- dyrektorzy przedszkoli, szkół oraz placówek oświatowych
Prowadzący szkolenia: Daria Pietrzykowska lub Grzegorz Pochopień
Termin:
09.09.2025, godz.9:00-14:00 – zapraszamy do zapisów
Koszt uczestnictwa: 439,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Grzegorz Pochopień
Wieloletni pracownik Ministerstwa Fin. oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej (przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za fin. zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej). Autor m.in. ustawy o fin. zadań oświatowych, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, tzw. dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych. Absolwent Matematyki Finansowej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Master of Business Administration na Uniwersytecie Warszawskim.
Daria Pietrzykowska
Wieloletni pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej jako pracownik w Departamencie odpowiedzialnym za finansowanie zadań oświatowych, później jako Naczelnik Wydziału Statystyki odpowiedzialny za System Informacji Oświatowej. Autorka ustawy o finansowaniu zadań oświatowych oraz nowelizacji ustawy o systemie informacji oświatowej.
1. Uwarunkowania prawne.
2. Zmiany konieczne i możliwe do przeprowadzenia w ciągu roku szkolnego.
3. Religia, edukacja zdrowotna, edukacja obywatelska, WDŻ
4. Standardy specjalistów – zmiany w arkuszu.
5. Dzieci z Ukrainy – wpływ na zmiany organizacyjne i finansowanie
6. Podział na grupy. Języki. WF. Informatyka. Komputer tańszy od godziny pracy nauczyciela.
7. Oddziały i ich wielkość. Przedszkole. Klasy I-III szkół podstawowych. Przyjęcie ucznia z obwodu w ciągu roku szkolnego. Oddziały integracyjne, specjalne, sportowe, dwujęzyczne.
8. Oddziały łączone.
9. Nauczanie indywidualne.
10. Nowe orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Zajęcia rewalidacyjne, nauczyciel współorganizujący
11. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Zmiany w organizacji w trakcie roku szkolnego.
12. Świetlica szkolna.
13. Internat.
14. MOW, MOS, SOSW i SOW.
15. Wynagrodzenia nauczycieli.
16. Wymiary etatów nauczycieli. Pensum wynikające z przepisów prawa. Pensum ustalane przez organ prowadzący. Pensum łączone. Przykłady i kalkulator.
17. Godziny ponadwymiarowe. Planowane zmiany. Korzyści i ograniczenia. Wymiar finansowy godzin ponadwymiarowych z punktu widzenia dyrektora szkoły i jednostki samorządu terytorialnego.
18. Kiedy godzina ponadwymiarowa jest dla jednostki samorządu terytorialnego realnie darmowa? Czy może to wiedzieć sam dyrektor szkoły? Kiedy godzina ponadwymiarowa stanowi realny wydatek samorządu i ile on wynosi? Przykłady i kalkulator.
19. Czy stopień awansu zawodowego nauczyciela kosztuje samorząd? Punkt widzenia dyrektora, a samorządu. Wpływu awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu. Kalkulator.
20. Wpływ zapisów w arkuszu na budżet szkoły i budżet samorządu. Optymalizacja wydatków. Jak samorząd na podstawie danych z arkusza może zoptymalizować wydatki na oświatę?
21. Arkusz organizacji a wydatki szkoły a wysokość potrzeb oświatowych – zależności: na jakie zadania naliczane są zadania oświatowe, jakie dane wpływają na ich wysokość, jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd.
22. Dane wykazane w arkuszu organizacji a dane w SIO – prawidłowe wykazanie zadań w arkuszu a wysokość potrzeb oświatowych, na co należy uważać

