-
Obieg i archiwizacja dokumentacji w szkołach i placówkach oświatowych
Informacje o szkoleniu
Program szkolenia
Informacje o szkoleniu
Cel szkolenia:
- zapoznanie się z przepisami regulującymi przekazywanie i archiwizowanie akt
- nabycie umiejętności prawidłowej archiwizacji dokumentacji
- zdobycie wiedzy jak prawidłowo zorganizować obieg dokumentacji
- zdobycie wiedzy jak postępować z niewłaściwie uporządkowaną dokumentacją przekazywaną przez komórki
- zdobycie wiedzy z zakresu prawidłowego przekazywania akt do archiwum oraz brakowania akt
- praktyczne zastosowanie wiedzy zdobytej w czasie szkolenia poprzez zastosowanie zajęć praktycznych
Adresaci:
- archiwiści, pracownicy składnic akt oraz osoby przygotowujące się do przejęcia funkcji związanych z archiwizacją dokumentacji
- pracownicy przekazujący dokumentację
- pracownicy sekretariatów
Termin szkolenia:
–
Koszt uczestnictwa: 329,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Program szkolenia
1. Podstawowe przepisy prawne dotyczące zarządzania dokumentacją w placówce oświatowej
- Ważniejsze akty polskiego prawa archiwalnego, kadr, ochrony danych osobowych
- Podstawowe konstrukcje prawa w zakresie archiwizacji, kadr, ochrony danych osobowych
- Opracowanie normatywów kancelaryjno -archiwalnych
- Instrukcje wewnętrzne
2. Przekazywanie akt powstałych w placówce oświatowej
- Jednolity Rzeczowy Wykaz Akt
- Klasyfikacja i kwalifikacja archiwalna dokumentacji (kat. A, B, BE, BC)
- Postępowanie z dokumentacją elektroniczną
- Opracowanie instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt
- Przekazywanie akt do składnicy akt
- Porządkowanie wewnętrzne jednostek aktowych
- Opisywanie teczek
- Sporządzanie ewidencji
- Problemy występujące w placówkach oświatowych z zakresie porządkowania i przekazywania dokumentacji
3. Instrukcja archiwalna
- Organizacja i zadania archiwum zakładowego/składnicy akt
- Lokal archiwum zakładowego/składnicy akt
- Przechowywanie i zabezpieczanie zgromadzonej dokumentacji oraz prowadzenie jej ewidencji (spis zdawczo-odbiorczy, wykaz spisów)
- Przeprowadzanie skontrum dokumentacji w archiwum zakładowym oraz porządkowanie dokumentacji w archiwum zakładowym
- Przekwalifikowanie dokumentacji zastanej w placówce oświatowej
- Udostępnianie dokumentacji przechowywanej w archiwum zakładowym/składnicy akt
- Wycofywanie dokumentacji ze stanu archiwum zakładowego/składnicy akt
- Zasady przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych
- Sprawozdawczość składnicy akt
- Postępowanie z dokumentacja w przypadku reorganizacji lub likwidacji jednostki.
4. Zmiany w procedurze brakowania dokumentacji
- Analiza procesu brakowania dokumentacji w świetle obowiązujących procedur
- Niszczenie akt a brakowanie dokumentacji
- Jak długo należy przechowywać akta w placówce oświatowej (aspekt służbowy, kontrolny, socjalny i historyczny)?
- Kto odpowiada za brakowanie akt w placówce oświatowej i jak często należy je przeprowadzać?
- Zniesienie wzorów formularzy dot. brakowania i co z tego wynika?
- Typowanie dokumentacji do zniszczenia
- Sporządzanie wniosku na brakowanie.
5. Porządkowanie dokumentacji wytwarzanej w placówce oświatowej. Najczęściej występujące problemy
- Zakres i formy dokumentacji księgowej
- Kwalifikacja dokumentacji księgowej
- Przechowywanie dokumentacji księgowej
- Brakowanie dokumentacji księgowej
- Postępowanie z dokumentacją kadrowo- płacową
- Kwalifikowanie, przechowywanie i brakowanie dokumentacji kadrowo- płacowej
- Dokumentacja elektroniczna- postępowanie, przechowywanie i brakowanie
- Postępowanie z dokumentacją oświatową
- Najczęściej występujące problemy i jak sobie z nimi radzić.