-
Arkusz organizacyjny szkoły i przedszkola na rok szkolny 2024/2025 z uwzględnieniem zmian w prawie
Cel szkolenia:
- zdobycie wiedzy z obszaru opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania arkusza organizacji,
- wyjaśnienie zależności pomiędzy arkuszem organizacji, wydatkami szkoły a subwencją oświatową: na jakie wydatki w szkole otrzymywana jest subwencja oświatowa, jakie dane wpływają na jej wysokość, jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach subwencji, oraz jak samorząd na podstawie danych z arkusza może zoptymalizować wydatki na oświatę.
- przedstawienie możliwości konstrukcji arkusza, tak aby zmniejszyć wydatki na oświatę w samorządzie
(bez straty dla uczniów i nauczycieli, wykorzystując system wynagradzania nauczycieli), - objaśnienie zmian jakie należy wprowadzić do arkusza, aby otrzymać wyższą subwencję oświatową
(dzięki wykorzystaniu danych statystycznych SIO na dzień 30 września).
Adresaci:
- pracownicy samorządów
- dyrektorzy przedszkoli oraz szkół podstawowych
Termin:
–
Koszt uczestnictwa: 329,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Ekspert z zakresu prawa oświatowego, były pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej, autor ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, ceniony trener i wykładowca
1. Uwarunkowania prawne
2. Harmonogram opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania arkusza organizacji.
3. Wzór arkusza organizacji. Informacje wymagane przepisami prawa. Informacje dodatkowe.
Przypadek przedszkola i szkoły.
4. Oddziały i ich wielkość
- Przedszkole.
- Klasy I-III szkół podstawowych.
- Integracyjne.
- Specjalne.
- Sportowe.
5. Oddziały łączone. Specyfika małej szkoły
6. Podział na grupy. Języki. WF. Informatyka. Komputer tańszy od godziny pracy nauczyciela.
7. Grupy „międzyoddziałowe” w przedszkolu
8. Ramowe plany nauczania:
- Obowiązkowe zajęcia edukacyjne
- Dodatkowe zajęcia edukacyjne
- Zajęcia rewalidacyjne
- Zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Zindywidualizowana ścieżka kształcenia,
- Doradztwo zawodowe
- Zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów,
- Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły.
9. Minimalne poziomy zatrudnienia nauczycieli specjalistów w szkołach podstawowych i przedszkolach. Standardy docelowe od września 2024
10. Kształcenie specjalne. Zajęcia rewalidacyjne.
- wymiar w szkole a wymiar w przedszkolu
- zatrudnienie dodatkowej kadry
- zajęcia socjoterapeutyczne i resocjalizacyjne
- konsekwencje braku zajęć rewalidacyjnych
11. Nauczanie indywidualne.
12. Świetlica szkolna.
13. Wynagrodzenia nauczycieli.
14. Wymiary etatów nauczycieli.
- PENSUM wynikające z przepisów prawa.
- PENSUM ustalane przez organ prowadzący.
- PENSUM łączone.
- Przykłady i kalkulator.
15. Etat przeliczeniowy
16. Zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli – ruch kadrowy
17. Godziny ponadwymiarowe.
- Korzyści i ograniczenia,
- Wymiar finansowy godzin ponadwymiarowych z punktu widzenia dyrektora szkoły i jednostki samorządu terytorialnego
18. Kiedy godzina ponadwymiarowa jest dla jednostki samorządu terytorialnego realnie darmowa? Czy może to wiedzieć sam dyrektor szkoły? Kiedy godzina ponadwymiarowa stanowi realny wydatek samorządu i ile on wynosi? Przykłady i kalkulator.
19. Czy stopień awansu zawodowego nauczyciela kosztuje samorząd? Punkt widzenia dyrektora a samorządu. Wpływ awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu. Kalkulator.
20. Kwalifikacje nauczycieli – klucz do oszczędnego budżetu.
21. Wpływ zapisów w arkuszu na budżet szkoły i budżet samorządu. Optymalizacja wydatków. Jak samorząd na podstawie danych z arkusza może zoptymalizować wydatki na oświatę?
22. Arkusz organizacji a wydatki szkoły a wysokość subwencji oświatowej – zależności: na jakie wydatki szkoła otrzymuje subwencję oświatową, jakie dane wpływają na jej wysokość, jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach subwencji.
23. Dane wykazane w arkuszu organizacji a dane w SIO – prawidłowe wykazanie zadań w arkuszu a wysokość otrzymanej subwencji, na co należy uważać