Skip to content
ZapiszOn-line.pl
  • Strona główna
  • O firmie
  • Szkolenia on-line
    • Szkolenia online oświata
    • Szkolenia online księgowość
    • Szkolenia online kadry i płace
    • Szkolenia online zamówienia publiczne
    • Szkolenia online z archiwizacji
    • Szkolenia online dla żłobków
    • Szkolenia online dot. dostępności i e-usług
    • Szkolenia online RODO, cyberbezpieczeństwo
  • Kontakt
  • Rozliczenie i planowanie subwencji na uczniów niepełnosprawnych w budżetach szkół i przedszkoli samorządowych po zmianie przepisów w 2025 roku

Formularz On-line
Formularz PDF
Informacje o szkoleniu
Informacje o trenerze
Program szkolenia
Informacje o szkoleniu

 

Cel szkolenia:

  • poznanie zasad dotyczących obowiązku planowania i wydatkowania środków na kształcenie specjalne w kwocie nie niższej niż w subwencji oświatowej po zmianie przepisów od 2025 roku.
  • analiza jak według nowych przepisów w 2025 roku zaplanować i rozliczyć środki na uczniów niepełnosprawnych (jak biorąc pod uwagę finansowanie uczniów według godzin realizowanych z IPET-ów, dokonać optymalniejszego planowania i tworzenia IPETów, tak aby otrzymać wyższe środki z budżetu państwa)
  • zapoznanie ze sposobami spełniania wymogów art. 8 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych według nowych zasad – jak przedstawić RIO w razie kontroli spełnienie wymogu ustawowego. Dyrektor szkoły i przedszkola (księgowy) dowie się w jaki sposób klasyfikować wydatki na kształcenie specjalne w rozdziałach klasyfikacji budżetowej.

W związku ze zmianą potrzeb oświatowych na subwencję oświatową, planowane i rozliczanie środków na kształcenie specjalne w szkołach i przedszkolach samorządowych ulegnie zmianie. Zmienia się stan do naliczenia subwencji (potrzeb oświatowych) na uczniów niepełnosprawnych z 30 września na 15 maja br. (nowe metryczki na kształcenie specjalne). Jak – wobec tej zmiany – należy prawidłowo zaplanować wydatki na kształcenie specjalne w 2025 roku?

Zmienia się też sposób finansowania uczniów niepełnosprawnych – według ilości godzin realizowanych z IPETów.

 

Część szkolenia zostanie przeprowadzona w formie warsztatowej. Prowadzący szkolenie pokaże, jak dokonać kalkulacji wzoru zawartego w ustawie, a także jak podzielić środki pomiędzy szkoły i przedszkola, uwzględniając prawidłową klasyfikację budżetową.

 

Adresaci:

  • pracownicy jednostek samorządu terytorialnego – Skarbników, Wydziałów Oświaty, Wydziałów Budżetu i osób zajmujących się planowaniem subwencji na uczniów niepełnosprawnych w szkołach, przedszkolach i placówkach samorządowych
  • dyrektorzy oraz księgowi przedszkoli, szkół oraz placówek samorządowych

Prowadzący szkolenie: Grzegorz Pochopień lub Daria Pietrzykowska

 

Termin:

02.06.2025, godz.9:00 – 14:00 – zapraszamy do zapisów

 

Koszt uczestnictwa: 399,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę

(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)

Informacje o trenerze

Grzegorz Pochopień

Wieloletni pracownik Ministerstwa Fin. oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej (przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za fin. zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej). Autor m.in. ustawy o fin. zadań oświatowych, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, tzw. dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych. Absolwent Matematyki Finansowej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Master of Business Administration na Uniwersytecie Warszawskim.

 

Daria Pietrzykowska

Wieloletni pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej jako pracownik w Departamencie odpowiedzialnym za finansowanie zadań oświatowych, później jako Naczelnik Wydziału Statystyki odpowiedzialny za System Informacji Oświatowej. Autorka ustawy o finansowaniu zadań oświatowych oraz nowelizacji ustawy o systemie informacji oświatowej

Program szkolenia

1. Nowe przepisy w 2025 roku – potrzeby oświatowe na uczniów niepełnosprawnych zastępują subwencję oświatową na uczniów niepełnosprawnych. Zmiany w rozporządzeniu o podziale potrzeb oświatowych. Zmiany w art. 8 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.

2. Nowa metryczka na kształcenie specjalne – dane z SIO według stanu 15.05.2024 r. powiększone o wskaźniki korygujące: w jaki sposób według nowej metryczki zaplanować wydatki na kształcenie specjalne w poszczególnych jednostkach w 2025 roku.

3. Finansowanie uczniów niepełnosprawnych według godzin realizowanych z IPETów.

4. Jak zmienią się kwoty na uczniów niepełnosprawnych w 2025 roku? Jakie kwoty będą obowiązywać dla uczniów według godzin realizowanych z IPET? Jakie rodzaje wsparcia z IPET będzie uwzględniane do finansowania orzeczeń? Jak policzyć godziny wsparcia z IPET według nowych przepisów?

5. System Informacji Oświatowej a finansowanie orzeczeń: jak wpisać dane do SIO w module orzeczenia, aby otrzymać prawidłową subwencję (potrzeby oświatowe) na uczniów niepełnosprawnych.

6. Jak dokonać optymalizacji środków na uczniów niepełnosprawnych? Ile godzin w IPETach przydzielić dla poszczególnych uczniów, aby otrzymać wyższe środki z budżetu państwa na uczniów niepełnosprawnych?

7. Finansowanie z budżetu państwa orzeczeń, które wpływają w trakcie roku? Jak zmieni się sposób finansowania uczniów niepełnosprawnych w takich przypadkach? Co zrobić, aby otrzymać subwencję (potrzeby oświatowe) na orzeczenia, które wpływają w trakcie roku?

8. Korekta (zmniejszenie lub zwiększenie) potrzeb oświatowych na uczniów niepełnosprawnych po skończonym roku 2025 – na podstawie danych z SIO: jakie ma finansowe skutki dla samorządu i placówki? Co zrobić, aby otrzymać te środki?

9. Wzór zawarty w art. 8 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych – przykłady wyliczenia (praktyczne warsztaty).

10. Metody wykazywania wydatków na kształcenie specjalne przez szkoły i przedszkola samorządowe – podejście praktyczne, co można sfinansować w ramach środków na kształcenie specjalne, jakie pomoce dydaktyczne można kupić z tych środków, jak wykazywać koszty wspólne na uczniów niepełnosprawnych, jakim algorytmem wykazywać wynagrodzenia nauczycieli specjalistów, wykazywanie wynagrodzeń innych nauczycieli i obsługi/administracji, wydatki bieżące a wydatki majątkowe, indywidualne nauczanie, doskonalenie nauczycieli.

11. Rejestracja wydatków – dedykowane rozdziały klasyfikacji budżetowej.

12. Zapisy orzeczenia o kształceniu specjalnym a wydatki ponoszone na kształcenie specjalne przez przedszkole/szkołę. Zapisy w IPETach a finansowanie orzeczeń w 2025 roku. Co można zrobić, aby otrzymać wyższe środki na uczniów niepełnosprawnych?

13. Podział kwoty na kształcenie specjalne pomiędzy odpowiednie rozdziały klasyfikacji budżetowej, z uwzględnieniem tzw. małej metryczki i ustawowego wzoru z art. 8 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (zmiana metryczki na kształcenie specjalne od 2025 roku).

14. Wykazanie wydatków na kształcenie specjalne w samorządzie w przypadku kontroli RIO.

15. Potrzeby oświatowe na kształcenie specjalne jako punkt odniesienia do ponoszonych wydatków. Weryfikacja danych przekazanych przez MEN w metryczkach na kształcenie specjalne według stanu na dzień 15.05.2024 roku. Planowanie wydatków na kształcenie specjalne w 2025 roku po zmianie przepisów i metryczki.

16. Zmiana liczby orzeczeń w ciągu roku – skąd środki na sfinansowanie kształcenia specjalnego tych uczniów? Nowe przepisy wprowadzające wyrównanie subwencji (potrzeb oświatowych) na orzeczenia, które przybyły w trakcie roku.

17. Zmiana liczby uczniów w ciągu roku – czy można dokonywać przesunięcia środków zaplanowanych na kształcenie specjalne, gdy zmienia się liczba uczniów.

18. Środki na kształcenie specjalne ponoszone w szkołach i przedszkolach samorządowych a dotacje udzielane przez samorząd dla oświaty niesamorządowej – zależności.

19. Finansowanie uczniów niepełnosprawnych a dane wykazane w Systemie Informacji Oświatowej. Jak prawidłowo według nowych przepisów wykazywać orzeczenia w SIO, aby otrzymać prawidłową subwencję (potrzeby oświatowe) na uczniów niepełnosprawnych?

20. Informacje będące w posiadaniu jednostki samorządu terytorialnego oraz dyrektorów szkół, przedszkoli i placówek – jak szybko policzyć, sprawdzić i monitorować spełnianie art. 8 ustawy.

21. Dyskusja, odpowiedzi na pytania Uczestników.

© 2025 by ProArt Studio
  • Regulamin świadczenia usług szkoleniowych​​
  • RODO
  • Polityka prywatności

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

Open toolbar

Ułatwienie dostępu

  • Zwiększ czcionkę
  • Zmniejsz czcionkę
  • Skala szarości
  • Wysoki kontrast
  • Negative Contrast
  • Reset
zapiszon-line.pl
Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.

Ciasteczka stron trzecich

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.

Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!

  • Google MapsGoogle Maps