-
Rozliczenie i planowanie subwencji na uczniów niepełnosprawnych w budżetach szkół i przedszkoli samorządowych po zmianie przepisów w 2025 roku
Cel szkolenia:
- poznanie zasad dotyczących obowiązku planowania i wydatkowania środków na kształcenie specjalne w kwocie nie niższej niż w subwencji oświatowej po zmianie przepisów od 2025 roku.
- analiza jak według nowych przepisów w 2025 roku zaplanować i rozliczyć środki na uczniów niepełnosprawnych (jak biorąc pod uwagę finansowanie uczniów według godzin realizowanych z IPET-ów, dokonać optymalniejszego planowania i tworzenia IPETów, tak aby otrzymać wyższe środki z budżetu państwa)
- zapoznanie ze sposobami spełniania wymogów art. 8 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych według nowych zasad – jak przedstawić RIO w razie kontroli spełnienie wymogu ustawowego. Dyrektor szkoły i przedszkola (księgowy) dowie się w jaki sposób klasyfikować wydatki na kształcenie specjalne w rozdziałach klasyfikacji budżetowej.
W związku ze zmianą potrzeb oświatowych na subwencję oświatową, planowane i rozliczanie środków na kształcenie specjalne w szkołach i przedszkolach samorządowych ulegnie zmianie. Zmienia się stan do naliczenia subwencji (potrzeb oświatowych) na uczniów niepełnosprawnych z 30 września na 15 maja br. (nowe metryczki na kształcenie specjalne). Jak – wobec tej zmiany – należy prawidłowo zaplanować wydatki na kształcenie specjalne w 2025 roku?
Zmienia się też sposób finansowania uczniów niepełnosprawnych – według ilości godzin realizowanych z IPETów.
Część szkolenia zostanie przeprowadzona w formie warsztatowej. Prowadzący szkolenie pokaże, jak dokonać kalkulacji wzoru zawartego w ustawie, a także jak podzielić środki pomiędzy szkoły i przedszkola, uwzględniając prawidłową klasyfikację budżetową.
Adresaci:
- pracownicy jednostek samorządu terytorialnego – Skarbników, Wydziałów Oświaty, Wydziałów Budżetu i osób zajmujących się planowaniem subwencji na uczniów niepełnosprawnych w szkołach, przedszkolach i placówkach samorządowych
- dyrektorzy oraz księgowi przedszkoli, szkół oraz placówek samorządowych
Termin:
30.01.2025, godz.9:00 – 14:00 – zapraszamy do zapisów
Koszt uczestnictwa: 399,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Ekspert z zakresu prawa oświatowego, były pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej, autor ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, ceniony trener i wykładowca
1. Nowe przepisy w 2025 roku – potrzeby oświatowe na uczniów niepełnosprawnych zastępują subwencję oświatową na uczniów niepełnosprawnych. Zmiany w rozporządzeniu o podziale potrzeb oświatowych. Zmiany w art. 8 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
2. Nowa metryczka na kształcenie specjalne – dane z SIO według stanu 15.05.2024 r. powiększone o wskaźniki korygujące: w jaki sposób według nowej metryczki zaplanować wydatki na kształcenie specjalne w poszczególnych jednostkach w 2025 roku.
3. Finansowanie uczniów niepełnosprawnych według godzin realizowanych z IPETów.
4. Jak zmienią się kwoty na uczniów niepełnosprawnych w 2025 roku? Jakie kwoty będą obowiązywać dla uczniów według godzin realizowanych z IPET? Jakie rodzaje wsparcia z IPET będzie uwzględniane do finansowania orzeczeń? Jak policzyć godziny wsparcia z IPET według nowych przepisów?
5. System Informacji Oświatowej a finansowanie orzeczeń: jak wpisać dane do SIO w module orzeczenia, aby otrzymać prawidłową subwencję (potrzeby oświatowe) na uczniów niepełnosprawnych.
6. Jak dokonać optymalizacji środków na uczniów niepełnosprawnych? Ile godzin w IPETach przydzielić dla poszczególnych uczniów, aby otrzymać wyższe środki z budżetu państwa na uczniów niepełnosprawnych?
7. Finansowanie z budżetu państwa orzeczeń, które wpływają w trakcie roku? Jak zmieni się sposób finansowania uczniów niepełnosprawnych w takich przypadkach? Co zrobić, aby otrzymać subwencję (potrzeby oświatowe) na orzeczenia, które wpływają w trakcie roku?
8. Korekta (zmniejszenie lub zwiększenie) potrzeb oświatowych na uczniów niepełnosprawnych po skończonym roku 2025 – na podstawie danych z SIO: jakie ma finansowe skutki dla samorządu i placówki? Co zrobić, aby otrzymać te środki?
9. Wzór zawarty w art. 8 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych – przykłady wyliczenia (praktyczne warsztaty).
10. Metody wykazywania wydatków na kształcenie specjalne przez szkoły i przedszkola samorządowe – podejście praktyczne, co można sfinansować w ramach środków na kształcenie specjalne, jakie pomoce dydaktyczne można kupić z tych środków, jak wykazywać koszty wspólne na uczniów niepełnosprawnych, jakim algorytmem wykazywać wynagrodzenia nauczycieli specjalistów, wykazywanie wynagrodzeń innych nauczycieli i obsługi/administracji, wydatki bieżące a wydatki majątkowe, indywidualne nauczanie, doskonalenie nauczycieli.
11. Rejestracja wydatków – dedykowane rozdziały klasyfikacji budżetowej.
12. Zapisy orzeczenia o kształceniu specjalnym a wydatki ponoszone na kształcenie specjalne przez przedszkole/szkołę. Zapisy w IPETach a finansowanie orzeczeń w 2025 roku. Co można zrobić, aby otrzymać wyższe środki na uczniów niepełnosprawnych?
13. Podział kwoty na kształcenie specjalne pomiędzy odpowiednie rozdziały klasyfikacji budżetowej, z uwzględnieniem tzw. małej metryczki i ustawowego wzoru z art. 8 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (zmiana metryczki na kształcenie specjalne od 2025 roku).
14. Wykazanie wydatków na kształcenie specjalne w samorządzie w przypadku kontroli RIO.
15. Potrzeby oświatowe na kształcenie specjalne jako punkt odniesienia do ponoszonych wydatków. Weryfikacja danych przekazanych przez MEN w metryczkach na kształcenie specjalne według stanu na dzień 15.05.2024 roku. Planowanie wydatków na kształcenie specjalne w 2025 roku po zmianie przepisów i metryczki.
16. Zmiana liczby orzeczeń w ciągu roku – skąd środki na sfinansowanie kształcenia specjalnego tych uczniów? Nowe przepisy wprowadzające wyrównanie subwencji (potrzeb oświatowych) na orzeczenia, które przybyły w trakcie roku.
17. Zmiana liczby uczniów w ciągu roku – czy można dokonywać przesunięcia środków zaplanowanych na kształcenie specjalne, gdy zmienia się liczba uczniów.
18. Środki na kształcenie specjalne ponoszone w szkołach i przedszkolach samorządowych a dotacje udzielane przez samorząd dla oświaty niesamorządowej – zależności.
19. Finansowanie uczniów niepełnosprawnych a dane wykazane w Systemie Informacji Oświatowej. Jak prawidłowo według nowych przepisów wykazywać orzeczenia w SIO, aby otrzymać prawidłową subwencję (potrzeby oświatowe) na uczniów niepełnosprawnych?
20. Informacje będące w posiadaniu jednostki samorządu terytorialnego oraz dyrektorów szkół, przedszkoli i placówek – jak szybko policzyć, sprawdzić i monitorować spełnianie art. 8 ustawy.
21. Dyskusja, odpowiedzi na pytania Uczestników.