-
Biuletyn Informacji Publicznej - poprawne prowadzenie, przepisy prawa, otwarte dane i dostępność cyfrowa
Informacje o szkoleniu
Program szkolenia
Informacje o szkoleniu
Cel szkolenia:
- zdobycie wiedzy dotyczącej teorii i praktyki związanej ze stosowaniem BIP’u do udostępniania informacji publicznej;
- zapoznanie z podstawowymi terminami i definicjami z zakresu informacji publicznej;
- zapoznanie się wymogami prawnymi i technicznymi przy tworzeniu BIP’ów;
- zdobycie wiedzy praktycznej na temat właściwego przygotowania oraz prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej;
- uzyskanie podstawowych informacji nt. zasad dostępności cyfrowej Biuletynu;
- zdobycie wiedzy dotyczącej teorii i praktyki związanej ze dostosowaniem BIP’u do wymagań ustawy o dostępności cyfrowej oraz dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami;
- zdobycie wiedzy praktycznej na temat właściwego przygotowania oraz prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej po zmianach wymaganych ww. ustawami.
- zdobycie wiedzy na temat otwartych danych i wymogów praktycznych z tym związanych.
Adresaci:
- członkowie zespołów redakcyjnych BIP
- pracownicy tworzący dokumenty
- wszystkie osoby zainteresowane powyższą tematyką
Termin:
12.05.2025, godz.9:00-14:00 – zapraszamy do zapisów
Koszt uczestnictwa: 399,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Program szkolenia
1. Podstawy prawne prowadzenia BIP
- Kto ma obowiązek prowadzić BIP
- Czy są wyłączenia w obowiązku prowadzenia BIP?
- Jakie są główne założenia ustawy o dostępie do informacji publicznej?
- Informacje publikowane w BIP – obowiązek czy przyjazna forma prowadzenia polityki informacyjnej?
- Dostęp do informacji publicznej a BIP: kiedy ma zastosowanie tryb wnioskowy, a kiedy istnieje obowiązek publikacyjny?
- Czego nie obejmuje wymóg publikacyjny?
- Jakie podmioty są zobligowane do udostępniania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania?,
- Wyłączenia i ograniczenia z zakresu informacji sektora publicznego,
- Dostęp do ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego – na jakich zasadach i w jakim trybie?,
- Warunki i zasady udostępniania oraz przekazywania informacji sektora publicznego,
- Wykorzystanie API (Interfejs programistyczny),
- Obowiązek informacyjny w zakresie strony podmiotowej BIP – zakładka ponowne wykorzystywanie,
- Opłaty w zakresie ponownego wykorzystywania.
2. Otwarte dane – definicje ustawowe
- Dane badawcze – czym są?
- Dane dynamiczne – czym są?
- Dane o wysokiej wartości – czym są?
- Otwarte dane – czym są?
- W jaki sposób zrealizowany zostanie program otwierania danych?
- Centralne repozytorium a otwieranie danych
- Obowiązki podmiotów zobowiązanych do udzielenia informacji sektora publicznego
- Portal danych
- Pełnomocnicy do spraw otwartości danych – wymóg czy fakultatywność?
- Niezbędne procedury w zakresie otwartych danych
3. BIP – zagadnienia praktyczne
- Wymogi dla podmiotowych stron BIP w myśl rozporządzenia MSWiA
- Powołanie i kompetencje zespołu dedykowanego ds. BIP
- Zalecane procedury
- Przestrzeganie zakazów publikacyjnych. Co może zostać uznane za reklamę?
- Jak prawidłowo oznaczać udostępniane informacje – sposób wypełniania metryczki
- Proces publikacji w BIP (sposób przekazywania, forma publikacji, terminy, archiwizacja, aktualizacja informacji, linkowanie)
- Jak dokonywać w BIP prawidłowego wyłączenia jawności danych prawnie chronionych?
- Efektywność BIP a udostępnianie informacji w trybie wnioskowym
- Urzędowy publikator teleinformatyczny a internetowy serwis www
- Obowiązek zgłoszeniowy i funkcjonalność strony głównej BIP
- Standaryzacja podmiotowych stron BIP w myśl rozporządzenia MSWiA
- Jak prawidłowo oznaczać udostępniane informacje – sposób wypełniania metryczki
- Strona podmiotowa BIP czy strona internetowa typu dwa w jednym – zalety i wady
- Orzecznictwo sądów administracyjnych związane z BIP
4. Obowiązki publikacyjne określone w ustawie o dostępie do informacji publicznej
- Publikowanie programów, planów i innych zamierzeń
- Udostępnianie zarządzeń, aktów normatywnych i ich projektów
- Jak udostępniać informacje o sposobie załatwiania spraw i ich stanie?
- Jak często i szczegółowo publikować dane o majątku oraz finansach?
- Udostępnianie informacji o prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach
- Problematyka udostępniania dokumentacji przebiegu i efektów kontroli
- Publikacja treści i postaci dokumentów urzędowych – porady praktyczne
- Jakie informacje mogą, ale nie muszą znaleźć się w BIP? Prawo i praktyka
- Jak poinformować o tym czego zabrakło w Biuletynie?
5. Ograniczenia na stronach BIP
- Zakres jawności danych o pracownikach i osobach pełniących funkcje publiczne
- Skuteczne i prawidłowe wyłączenie jawności tajemnic oraz danych prawnie chronionych?
- Przestrzeganie zakazów publikacyjnych. Co może ustać uznane za reklamę?
6. BIP a ustawa o dostępności cyfrowej
- Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej BIP;
- Przeprowadzenie oceny zapewnienia dostępności cyfrowej – na czym polega?;
- Deklaracja dostępności? Co to jest i gdzie ją zamieścić?;
- Zmiany w deklaracji dostępności związane ze zmianą przepisów prawa;
- Zadania kontrolne ministra właściwego do spraw informatyzacji;
- Sankcje przewidziane przepisami prawa;
- Standard WCAG 2.1
- Jakie adresy www obejmuje standard WCAG?
- Dobre praktyki
7. BIP a ustawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
- Wymogi dla podmiotowych stron BIP w myśl ustawy:
- Język migowy,
- Alfabet Braille’a
- zapewnienie możliwości odsłuchu materiałów publikowanych na stronie podmiotowej,
- pobieranie wersji tekstowej dokumentów celem użycia w urządzeniach dedykowanych odczytowi maszynowemu,
- wysoki kontrast,
- animacje
- audiodeskrypcja
- użycie kolorów
- logiczny układ menu podmiotowego i przedmiotowego
- wyszukiwanie treści
- hierarchia nagłówków
- napisy rozszerzone
- Dobre praktyki.