-
Zapewnienie standardów funkcjonowania opieki nad dziećmi do lat 3 w instytucjonalnych formach opieki - samorządowe i prywatne żłobki, kluby dziecięce i dzienni opiekunowie. Uporządkowanie zadań i dokumentacji.
Cel szkolenia:
- omówienie standardów opieki nad dziećmi do lat 3
- aktualizacja i uporządkowania zadań i najważniejszych dokumentów: podmiotów prowadzących instytucjonalne formy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz osób kierujących żłobkami /klubami dziecięcymi w związku ze zmianami wprowadzonymi rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 19 września 2023 r. w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3
- przedstawienie dobrych praktyk, sposobów dokumentowania pracy organów żłobka oraz przykładów dokumentacji.
Część teoretyczna wzbogacona zostanie praktycznymi przykładami wymaganych wzorów procedur, dokumentów funkcjonujących w formach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 dotyczących opieki nad dzieckiem, bezpieczeństwa dzieci, organizacji pracy, rozwoju i bezpieczeństwa personelu, monitoringu i ewaluacji, współpracy osób sprawujących opiekę z rodzicami.
Adresaci:
- organy prowadzące samorządowe i niepubliczne formy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3,
- dyrektorzy żłobków,
- kierownicy klubów dziecięcych,
- opiekunki /opiekunowie dziecięcy,
- wszystkie osoby zainteresowane tematyką szkolenia
Termin:
13.12.2023, godz.9:00 – 13:00 – zapraszamy do zapisów
Koszt uczestnictwa: 299,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych
1. Formalno-prawna dokumentacja funkcjonowania żłobka/klubu dziecięcego: statut i regulamin organizacyjny jako nadrzędne dokumenty regulujące funkcjonowanie żłobka/ klubu dziecięcego
- wymóg aktualizacji/ nowelizacji ww. dokumentów w związku ze zmianami prawnymi, w tym z wprowadzonymi rozporządzeniem standardami opieki w żłobkach i klubach dziecięcych
- dostosowanie dokumentacji nadzorczej organu prowadzącego i rejestrowego -uchwał/decyzji do zmian prawnych wdrożonych od 1 stycznia 2022 roku z uwzględnieniem zmian obowiązujących od do 10 sierpnia 2023r.
- czas pracy żłobka/klubu dziecięcego, a przepisy prawa
- zakres zadań dyrektora jako kierownika i bezpośredniego przełożonego wszystkich pracowników i uwarunkowania samodzielności dyrektora żłobka/ kierownika klubu dziecięcego w podejmowaniu wiążących decyzji kadrowych, organizacji pracy, decyzji administracyjnych
- regulamin organizacji żłobka/klubu dziecięcego – istota i zasady bieżącej aktualizacji dokumentu
- system upowszechniania dokumentacji żłobka/klubu dziecięcego z obowiązkiem przestrzegania ochrony danych osobowych
2. Dokumentacja organizacyjna, wewnętrzna i nadzorcza dyrektora/kierownika żłobka/klubu dziecięcego stosownie do zakresu instrukcji kancelaryjnej i standardów opieki nad dziećmi w wieku do lat 3
- zasady organizowania i funkcjonowania opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 w podstawowej dokumentacji organizacyjnej dyrektora/kierownika
- obsługa administracyjna, finansowa i organizacyjna dyrektora/ kierownika w zakresie kompetencji, umów, operowania i przekazywania danych w systemie operacyjnym
- możliwość utworzenia i funkcjonowania organu wspomagającego – rady rodziców: istota, zakres kompetencji, szanse i zagrożenia
- elektroniczne konto organizacji jako wymóg/usprawnienie przepływu danych pomiędzy dyrektorem/ właścicielem żłobka/ klubu dziecięcego, a organem prowadzącym/ dotującym
- plan opiekuńczo- wychowawczo- edukacyjny w żłobku, klubie dziecięcym, u dziennego opiekuna – opracowanie wspólnie z rodzicami, przyjęcie do wdrożenia dokumentu przez podmiot prowadzący żłobek, klub dziecięcy,
- ocena wartościująca opiekunek dziecięcych w realizacji standardów opieki nad dziećmi w wieku do 3 lat w zadaniach przełożonego służbowego dyrektora żłobka, kierownika klubu dziecięcego
- zasady realizacji zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych, uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka, formy realizacji planowych zadań i wdrożenie indywidualnej dokumentacji monitorującej rozwój każdego dziecka
- system ustawicznego podnoszenia wiedzy i umiejętności, zasady motywowania i nagradzania pracowników jako standard jakościowego rozwoju żłobka/ klubu dziecięcego oraz informacja warunkująca współpracę z rodzicami i środowiskiem.
3. Sposób wdrażania i upowszechniania celów pedagogicznych, opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych dostosowanych do formy sprawowanej opieki
- zapewnienie warunków sprzyjających stymulowaniu rozwoju dziecka;
- metody pracy z dzieckiem uwzględniające indywidualne potrzeby, zainteresowania i umiejętności dziecka
- organizacja pracy personelu zatrudnionego w żłobku lub klubie dziecięcym lub dziennego opiekuna w sposób umożliwiający wypełnianie przez te osoby obowiązków zawodowych innych niż bezpośrednia opieka nad dziećmi, takich jak: planowanie zajęć w ciągu dnia, kontakty z rodzicami, współpraca z innymi specjalistami i współpracownikami;
4. Standardy dotyczące bezpieczeństwa – procedury bezpieczeństwa dzieci i personelu.
5. Wdrożenie procedury obserwacji i monitorowania rozwoju dziecka, opracowywanej indywidualnie dla każdego dziecka przez osobę sprawującą opiekę oraz rodziców.
6. Standardy dotyczące współpracy osób sprawujących opiekę z rodzicami
7. Sposób wdrożenia i realizacji określonych prawem standardów.