-
Wymagane od 1 czerwca 2025 zmiany w dokumentowaniu nowo tworzonych form opieki na dziećmi do lat 3: dokumentacja rejestrowa, dokumentacja stanowiąca (plan nadzoru, statut, regulamin organizacyjny) oraz wykonawcza w każdej formie opieki (standardy opieki nad dziećmi do lat 3)
Cel szkolenia:
- omówienie roli i zadań gminy w realizacji wdrażanych od 1 czerwca 2025 obowiązków wykonawczych wójta/burmistrza/prezydenta dot. wpisu do rejestru/ wykazu wszystkich instytucjonalnych form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
- analiza metodyki kontroli i nadzoru wdrażania standardów opieki warunkująca wpis do rejestru nowo tworzonych żłobków/klubów dziecięcych (samorządowych i prywatnych) oraz wymaganych przed wpisem do wykazu dziennych opiekunów.
- omówienie i prezentacja katalogu wymaganych dokumentów załączonych do wniosku o rejestrację/ wniosku o wpis do wykazu każdej z form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
- analiza konieczności weryfikacji standardów niezbędnych w podmiotach ubiegających się o wpis do rejestru/wykazu (fazy wersyfikacji, zakres weryfikacji, przebieg krok po kroku)
- omówienie konieczności aktualizacji zagadnień nadzoru i kontroli w dokumentach organu stanowiącego – Rady Gminy/Rady Miasta – uchwała dot. Planu nadzoru, uchwała dot. zmian w statucie…..
- analiza przykładowej dokumentacji żłobka, klubu dziecięcego, dziennego opiekuna z uwzględnieniem zmian prawnych obowiązujących od 1 czerwca 2025
- omówienie zagadnień zw. z koniecznością przygotowania zespołu pracowników żłobka, klubu dziecięcego, dziennego opiekuna do wdrażania standardów opieki nad dziećmi w wieku do lat 3
Adresaci:
- przedstawiciele organów prowadzących,
- dyrektorzy żłobków,
- kierownicy klubów dziecięcych,
- dzienni opiekunowie,
- pracownicy prowadzący rejestr i obsługę ww.podmiotów
Prowadzący szkolenie: Maria Utracka
Termin:
–
Koszt uczestnictwa: 399,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Maria Utracka
Edukator, ekspert i trener praktyk w realizacji prowadzenia i kierowania oświatą oraz zadań zarządczych w oświacie z pozycji organu nadzoru i samorządu. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe w nadzorze pedagogicznym oraz na stanowisku doradcy prezydenta i naczelnika wydziału edukacji. Autorka lub współautorka centralnych (ministerialnych) programów dot. zarządzania oświatą oraz opieki instytucjonalnej nad dziećmi w wieku do lat 3. Certyfikowany ekspert i ewaluator. Współpracuje z uczelniami wyższymi, gminami, szkołami, placówkami oświatowymi i innymi podmiotami w zakresie planowania, zarządzania szkołą, placówką oświatową, instytucjonalnymi formami opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz audytu i optymalizacji lokalnych systemów edukacyjnych.
- Zakres ustrojowych zmian w opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 i ich wpływ na jakość i pragmatykę prawną form opieki nad małym dzieckiem.
- Dostosowanie zmian w systemie opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 do aktualizowanych wymagań prawnych w zakładanych i funkcjonujących żłobkach, klubach dziecięcych i dziennych opiekunach utworzenie (samorządowych i prywatnych).
- Procedury wynikające z zakładania i rejestrowaniem żłobka, klubu dziecięcego przez jednostkę samorządu, podmiot gospodarczy lub osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą.
- Dokumenty wymagane do wniosku o utworzenie samorządowych form opieki dla dzieci w wieku do lat 3.
- Dokumenty zgłoszenia do rejestracji żłobka, klubu dziecięcego / wykazu dziennego opiekuna – przesyłane wraz z elektronicznym wnioskiem o utworzenie prywatnej/niesamorządowej formy opieki dla dzieci w wieku do lat 3.
- Prawidłowość i zakres wprowadzania przez organ wykonawczy jst danych do rejestru/wykazu instytucjonalnych form opieki.
- Ustawowe terminy realizacji procesu rejestracyjnego i skutki nie dotrzymania ustawowych terminów.
- Wybór, kwalifikacje i zatrudnienie dyrektora żłobka i kierownika klubu dziecięcego.
- Nabór pracowników i wymagane warunki i normy zatrudnienia i czasu pracy w żłobku/klubie dziecięcym.
- Zakres zadań i uprawnień kierowniczych dyrektora żłobka/kierownika klubu dziecięcego. Podobieństwa i różnice w instytucjach opieki samorządowej i niesamorządowej.
- Wymóg aktualizacji kwalifikacji zawodowych zatrudnionych opiekunek w instytucjach opieki nad dziećmi do lat 3 (samorządowych i niesamorządowych).
- Wykaz uchwał rady gminy/miasta dotyczący tworzenia i funkcjonowania żłobka/klubu dziecięcego/dziennego opiekuna.
- Wymagane standardy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 w realizacji i dokumentacji.
- Zakres wymaganych dokumentów regulujących działalność niesamorządowej formy opieki.
- Dokumentacja regulująca funkcjonowanie żłobka/klubu dziecięcego: zarządzenia, regulaminy, procedury, umowy.
- Funkcjonowanie każdej formy opieki instytucjonalnej nad dziećmi w wieku do lat 3 w bieżącej (określonej) formie współdziałania z rodzicami.
- Przygotowanie personelu i rodziców do wdrażania standardów opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 na etapie okresu adaptacyjnego:
- zakres działań personelu przygotowujących rodziców do pobytu ich dzieci w żłobku/klubie dziecięcym/u dziennego opiekuna:
- przykładowy plan i harmonogram szczegółowych czynności adaptacyjnych
- ramowy plan dnia w okresie adaptacji w żłobku/klubie dziecięcym/u dziennego opiekuna
- standardy realizacji procesu adaptacji w żłobku/klubie dziecięcym/ u dziennego opiekuna
19. Zaplanowanie cyklu działań i szkoleń przygotowujących cały personel do wdrażania standardów opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 w kontekście przygotowania poszczególnych obszarów zadań Planu opiekuńczo- wychowawczo- edukacyjnego:
- pracy z dziećmi
- organizacji pracy personelu
- współpracy z rodzicami.
20. Analiza comiesięcznego sprawozdania dot. rejestracji informacji o dzieciach uczęszczających do żłobka, klubu dziecięcego lub znajdujących się pod opieką dziennego opiekuna – instrukcja krok po kroku.
21. Dyskusja moderowana.