-
Obowiązek tworzenia i zamieszczania dokumentów dostępnych cyfrowo na stronach www oraz na stronach Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o szkoleniu
Program szkolenia
Informacje o szkoleniu
Cel szkolenia:
- zdobycie wiedzy w jaki sposób prawidłowo przygotować dokumenty dostępne cyfrowo,
- zdobycie wiedzy w jaki sposób unikać pułapek dostępności,
- zdobycie wiedzy dotyczącej teorii i praktyki związanej z dostosowaniem BIP’u do wymagań ustaw dostępnościowych,
- zdobycie wiedzy praktycznej na temat właściwego przygotowania Biuletynu Informacji Publicznej do nowych wyzwań w zakresie dostępności,
- uzyskanie wiedzy na temat kar nakładanych przez Ministra właściwego do spraw cyfryzacji, związanych z brakiem zamieszczania dostępnych dokumentów.
Adresaci:
- koordynatorzy ds. dostępności
- pracownicy tworzący dokumenty
- członkowie zespołów redakcyjnych BIP
- wszystkie osoby zainteresowane powyższą tematyką
Termin:
–
Koszt uczestnictwa: 365,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Program szkolenia
1. Czym jest dostępność cyfrowa?
- Czym jest dostępność cyfrowa? – definicja
- Dostępność cyfrowa jako obowiązek i szansa dla podmiotów publicznych
- Proces planowania zapewnienia dostępności cyfrowej
2. Podstawa prawna dostępności cyfrowej
- Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych;
- Jakie podmioty są objęte ustawą o dostępności cyfrowej?
- Art. 3 ust. 1 – jakie podmioty nie są objęte zapisami o dostępności
- Art. 3 ust. 2 – do jakich elementów stron internetowych i aplikacji mobilnych nie stosujemy ustawy o dostępności cyfrowej?
- Zastosowanie Art. 3 ust. 2 w praktyce – multimedia, oświadczenia majątkowe, multimedia nadawane na żywo – zasady stosowania
- Czego ustawa wymaga od podmiotu publicznego – Art. 5 ust. 1. Obowiązek spełnienia wymogów w zakresie załącznika do ustawy
- Ustawa o dostępności cyfrowej a social media – na jakich zasadach i w jakich przypadkach muszą być dostępne
- Zapewnienie alternatywnego dostępu – na czym polega?
- Problematyka art. 8 ust. 1 – kiedy i na jakich zasadach można go stosować?
- W jakim zakresie ma być zapewniona dostępność cyfrowa stron internetowych oraz stron podmiotowych BIP w świetle art. 8 ust. 2 ustawy?
- Szacowanie kosztów zapewnienia dostępności
- Deklaracja dostępności – przygotowanie, umiejscowienie na stronie, zawartość i aktualizacja
- Zadania kontrolne ministra właściwego do spraw informatyzacji
- Żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej w rozumieniu art. 18 ust. 1 Ustawy – na jakich zasadach, co żądanie ma zawierać, terminy rozpatrzenia, odmowa i odwołanie, tryb skargowy
- Kary nakładane przez ministra właściwego do spraw informatyzacji – za co, w jakim trybie i w jakiej wysokości
- Uporczywe niezapewnianie dostępności – czym jest?
- Monitorowania ministra właściwego do spraw informatyzacji
- Wymogi dla stron internetowych, stron podmiotowych BIP, treści internetowych i aplikacji mobilnych na podstawie wytycznych dla dostępności treści internetowych 2.1 (…) – załącznika do Ustawy.
3. Działania przygotowawcze w zakresie tworzenia dokumentów dostępnych cyfrowo zamieszczanych na stronach internetowych oraz BIP
- Przeszkolenie pracowników organizacji
- Odpowiednie oprogramowanie
- Właściwe priorytety
- Wymagania względem podwykonawców
- Cechy dokumentów dostępnych cyfrowo
4. Tworzenie dostępnych treści w edytorze MS Word
- Stosowanie wbudowanych styli i nagłówków
- Narzędzia do tworzenia list
- Tworzenie zrozumiałych linków
- Proste tabele
- Hierarchia nagłówków w tekście
- Opisy alternatywne dla grafik i zdjęć
- Określenie języka dokumentu
- Odpowiedni kontrast treści do tła
- Określenie tytułu dokumentu
- Dobre praktyki:
- Zastosowanie prostego języka
- Czytelność przekazu – warunek wstępny
- Zrozumiałość, zdania proste, brak kwiecistego języka i zbędnych wyrazów
- Podział tekstu na logiczne części
- Niezbyt długie akapity
- Brak justowania – dlaczego?
- Oznaczanie kluczowych informacji w tekście
- Stosowanie nagłówków i ich hierarchia
- Pisanie kursywą? Można czy nie?
- Zastosowanie kolorów do oznaczania kluczowych wartości w tekście
- Sposoby oznaczania linków
- Tekst alternatywny
- Słownik trudnych wyrazów
- Wyjaśnienia skrótów
- Dzielenie wyrazów – praktyka stosowania
- Czytelna czcionka – co to oznacza?
- Czy trzeba publikować skany dokumentów?
- Sprawdzanie ułatwień dostępu
5. Tworzenie dostępnych treści w MS Excel
- Unikatowe nazwy arkuszy
- Proste tabele i ich zastosowanie
- Nagłówki jako element kluczowy
- Odpowiedni kontrast treści do tła
- Tekst alternatywny
- Tytuł dokumentu
- Dobre praktyki:
- Zasada jednej tabeli w jednym arkuszu
- Formatowanie komórek i ich zawartości
- Brak widoczności kolumn i wersów nie zawierających danych
- Sprawdzanie pisowni
- Zastosowanie koloru do przekazywania informacji
- Ukryj wersy i kolumny, w których nie ma żadnych danych,
- Sprawdzanie ułatwień dostępu
6. Tworzenie dostępnych treści w MS PowerPoint
- Wbudowane wzorce slajdów
- Unikatowe tytuły slajdów
- Kolejność odczytu zawartości slajdów
- Tekst alternatywny dla obrazów i grafik
- Linki i ich dopasowanie do kontekstu
- Dodawanie dostępnych multimediów
- Zapewnienie odpowiedniego kontrastu
- Tabele danych i ich prezencja
- Język dokumentu
- Tytuł dokumentu
- Dobre praktyki
- Sprawdzenie ułatwień dostępu
- Slajdy – jakie powinny być
- Unikanie animacji
7. Wykrywanie problemów dostępności
- Wykrywanie problemów z dostępnością dokumentów na podstawie dostępnych na rynku rozwiązań
- Wykrywanie problemów z dostępnością w pakiecie MS Office
8. Obowiązku publikacyjne określone w ustawie o dostępie do informacji publicznej – jak i co publikować w sposób dostępny cyfrowo?
- Publikowanie programów, planów i innych zamierzeń
- Udostępnianie zarządzeń, aktów normatywnych i ich projektów
- Jak udostępniać informacje o sposobie załatwiania spraw i ich stanie?
- Jak często i szczegółowo publikować dane o majątku oraz finansach oraz w jaki sposób to zrobić?
- Udostępnianie informacji o prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach
- Udostępnianie dokumentacji przebiegu i efektów kontroli
- Publikacja treści i postaci dokumentów urzędowych w sposób dostępny – porady praktyczne
9. Sankcje przewidziane w przepisach prawa
- Za co i w jakiej wysokości są przewidziane kary umowne?
- Sposób postępowania w przypadku nałożenia kary administracyjnej – w jaki sposób się odwołać?