-
Nadzór i kontrola wójta, burmistrza, prezydenta nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami w zadaniach kontrolującego i kontrolowanego.
Planowanie, procedowanie, wykonywanie - krok po kroku.
Cel szkolenia:
- aktualizacja wiedzy dot: dokumentowania procesu rejestracji instytucjonalnych form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3,
- omówienie zagadnień nadzoru i kontroli żłobków, klubów dziecięcych i żłobków (prywatnych i samorządowych) w zadaniach wójta, burmistrza, prezydenta.
Webinar obejmuje całokształt obowiązujących przepisów związanych z dokumentowaniem rejestru form opieki
(z uwzględnieniem zmian wprowadzonych ustawą „Aktywny Rodzic”), realizacją nadzoru i kontroli żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów w czynnościach proceduralnych i realizacją przez organ wykonawczy jst.(osoby upoważnione, dokumentacja, terminy planowych i doraźnych działań, sprawozdawczość).
Adresaci:
- przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego
–
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Maria Utracka
Edukator, ekspert i trener praktyk w realizacji prowadzenia i kierowania oświatą oraz zadań zarządczych w oświacie z pozycji organu nadzoru i samorządu. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe w nadzorze pedagogicznym oraz na stanowisku doradcy prezydenta i naczelnika wydziału edukacji. Autorka lub współautorka centralnych (ministerialnych) programów dot. zarządzania oświatą oraz opieki instytucjonalnej nad dziećmi w wieku do lat 3. Certyfikowany ekspert i ewaluator. Współpracuje z uczelniami wyższymi, gminami, szkołami, placówkami oświatowymi i innymi podmiotami w zakresie planowania, zarządzania szkołą, placówką oświatową, instytucjonalnymi formami opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz audytu i optymalizacji lokalnych systemów edukacyjnych.
1. Tworzenie żłobków i klubów dziecięcych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje publiczne, osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
2. Wymagania ustawowe, analiza i dokumentowanie procesu rejestracji żłobka, klubu dziecięcego i dziennego opiekuna (prywatne i samorządowe)
3. Podobieństwa i różnice w tworzeniu i organizacji form opieki przez samorządy i inne osoby fizyczne lub prawne.
4. Uwzględnienie zasad finansowania publicznych i niepublicznych form opieki nad dziećmi do lat 3, w tym udzielanie i rozliczanie dotacji, świadczenie z ustawy Aktywny Rodzic – „aktywnie w żłobku”, dofinansowanie ze środków zewnętrznych, realizacja świadczeń z programu Aktywny Maluch i inne.
5. Weryfikacja dokumentacji dot. wymagań: lokalowych, sanitarnych, przeciwpożarowych– – analiza formalno-prawna przedłożonej wymaganej dokumentacji.
6. Wymagania dotyczące wyżywienia dzieci w żłobkach, klubach dziecięcych i u dziennych opiekunów.
7. Ustawowe wymagania organizacyjno-administracyjne, w tym kadrowe i kwalifikacyjne wobec osób zatrudnianych na stanowiskach opieki nad dziećmi- poziom wykształcenia, aktualizacja uprawnień stosownie do zmian w ustawie o opiece i programach kształcenia opiekunek, weryfikacja i obowiązek niekaralności osób dopuszczonych do pracy/ kontaktów z dziećmi/ na rzecz dzieci.
8. Zaświadczenie z urzędu o dokonaniu wpisu do rejestru – opłata za dokonanie wpisu do rejestru. Wnioski i dokumenty składane droga elektroniczną z przestrzeganiem potwierdzenia zgodności danych i zasad RODO.
9. Stosowne uchwały rady danej jst o utworzeniu samorządowych form opieki: żłobka, klubu dziecięcego.
10. Ustalenie szczegółowych informacji dot. statutu żłobka lub klubu dziecięcego z uwzględnieniem aktualizacji zapisów ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3- art. 11.
11. Nadzór i kontrola w realizacji zadań jst – podobieństwa i różnice w pełnieniu nadzoru i wykonywaniu zadań kontrolnych w stosunku do samorządowych i prywatnych form opieki.
12. Uchwała Rady danej jst w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami funkcjonującymi na terenie danej gminy w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki, stosownie do zapisów ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.
13. Nadzór wójta, burmistrza, prezydenta nad samorządowymi i prywatnymi instytucjami opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 funkcjonującymi na terytorium gminy/miasta- wymaganych wpisem do rejestru/ wykazu.
14. Kontrola w oparciu o przepisy ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 i stosownej uchwały organu stanowiącego gminy.
15. Kontrola w obowiązkach jst wynikająca z ustawy o przeciwdziałaniu przestępczości na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
16. Przebieg i przeprowadzenie kontroli w samorządowych i prywatnych formach opieki do lat 3.
17. Uwzględnienie form, sposobów zasad oraz trybu prowadzenia i dokumentowania kontroli w jednostkach organizacyjnych gminy (samorządowe żłobki, kluby dziecięce i dzienni opiekunowie) i prywatnych formach opieki.
18. Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej – rozdział 5 ustawy Prawo przedsiębiorców podstawą do realizacji czynności kontrolnych w prywatnych żłobkach, klubach dziecięcych i dziennych opiekunów.
19. Procedura i tryb dokonywania kontroli prywatnych żłobków, klubów dziecięcych stosownie do działalności gospodarczej wykonywanej przez przedsiębiorców.
20. Prawa i obowiązki kontrolującego i kontrolowanego.
21. Powiadomienie o kontroli, upoważnienie wstępu do placówki w celu przeprowadzenia kontroli. Osoby obecne w trakcie prowadzenia czynności kontrolnych.
22. Sposób dokumentowania przeprowadzanej kontroli, uprawnienia kontrolowanego i kontrolującego. Rekont.rola w obowiązkach kontrolującego
23. Zalecenia pokontrolne i ich realizacja.
24. Skutek braku wykonania zaleceń- decyzja organu rejestrowego.