-
Nadzór i kontrola wójta, burmistrza, prezydenta nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami w zadaniach kontrolującego i kontrolowanego
Cel szkolenia:
- aktualizacji wiedzy dot. nadzoru i kontroli nad formami opieki nad dziećmi do 3 roku życia.
- omówienie zagadnień nadzoru i kontroli realizowanej przez wójta, burmistrza, prezydenta względem samorządowych i prywatnych żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów.
- przedstawienie obowiązujących przepisów związanych z realizacją nadzoru i kontroli żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów z pozycji kontrolującego i kontrolowanego
Adresaci:
- przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego
24.10.2024, godz.10:00-14:00 – zapraszamy do zapisów
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
1. Tworzenie żłobków i klubów dziecięcych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje publiczne, osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
2. Nadzór przed wpisem żłobka, klubu dziecięcego do ewidencji i rejestru – weryfikacja złożonych elektronicznie wymaganych dokumentów- wniosek o wpis do rejestru- różnice dot. samorządowych i prywatnych żłobków i klubów dziecięcych.
3. Podobieństwa i różnice w samorządowych i prywatnych formach opieki nad dziećmi do lat 3 w organizacji i wewnętrznym nadzorze w żłobkach, klubach dziecięcych i u dziennych opiekunów.
4. Obowiązek uwzględnienia standardów jakości opieki i ochrony dzieci przed krzywdzeniem we wszystkich formach opieki nad dziećmi do lat 3.
5. Wymagania lokalowe i sanitarne względem żłobków i klubów dziecięcych – czynności weryfikacyjne przedłożonej dokumentacji.
6. Rejestr żłobka, klubu dziecięcego w zadaniach wójta, burmistrza, prezydenta – zakres danych i dostęp do danych w rejestrze form prywatnych opieki nad dziećmi do lat 3.
7. Zaświadczenie z urzędu o dokonaniu wpisu do rejestru – opłata za dokonanie wpisu do rejestru.
8. Wnioski, opłaty, a weryfikacja prawidłowości i zgodności ze stanem faktycznym dokumentów i sprawozdań składanych drogą elektroniczną
9. Działalność żłobka i klubu dziecięcego w oparciu o dwa nadrzędne dokumenty – statut i regulamin organizacyjny.
10. Uchwała w sprawie planu nadzoru podstawą do unormowania zasad nadzoru nad wszystkimi formami opieki nad dziećmi do 3 roku życia właściwym ze względu na miejsce prowadzenia opieki w zakresie:
- zgodności danych zawartych odpowiednio w rejestrze lub wykazie ze stanem faktycznym;
- wywiązywania się z obowiązku sporządzania i przekazywania sprawozdań,
- wywiązywania się z obowiązku obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku,
klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna w związku z otrzymaniem dofinansowania.
11. Nadzór wójta, burmistrza, prezydenta nad każdym żłobkiem, klubem dziecięcym oraz dziennym opiekunem właściwym ze względu na miejsce prowadzenia żłobka w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki – przykłady
12. Formy kontroli: lustracja, wizytacja, kontrola planowa i doraźna.
13. Nadzór i kontrola w realizacji zadań jst – podobieństwa i różnice w pełnieniu nadzoru i wykonywaniu zadań kontrolnych.
14. Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej i rozdział 5 ustawy Prawo przedsiębiorców podstawą do realizacji czynności kontrolnych w prywatnych żłobkach, klubach dziecięcych i dziennych opiekunów.
15. Procedura i tryb dokonywania kontroli prywatnych żłobków, klubów dziecięcych stosownie do działalności gospodarczej wykonywanej przez przedsiębiorców.
16. Prawa i obowiązki kontrolującego i kontrolowanego.
17. Powiadomienie o kontroli, upoważnienie wstępu do placówki w celu przeprowadzenia kontroli. Osoby obecne w trakcie prowadzenia czynności kontrolnych.
18. Sposób dokumentowania przeprowadzanej kontroli, uprawnienia kontrolowanego i kontrolującego.
19. Zalecenia pokontrolne i ich realizacja.
20. Skutek braku wykonania zaleceń.
21. Przepisy końcowe