-
Nadzór i kontrola wójta, burmistrza, prezydenta nad samorządowymi i nie samorządowymi żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami w zadaniach kontrolującego i kontrolowanego - zmiany od czerwca 2025
Planowanie, procedowanie, realizacja, tryb odwoławczy - krok po kroku.
Cel szkolenia:
- aktualizacja wiedzy dot. nadzoru, kontroli, dokumentowania procesu rejestracji instytucjonalnych form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3,
- omówienie zagadnień nadzoru i kontroli żłobków, klubów dziecięcych i żłobków (prywatnych i samorządowych) w zadaniach wójta, burmistrza, prezydenta.
Webinar zakłada omówienie całościowe zagadnień nadzoru i kontroli realizowanej przez wójta, burmistrza, prezydenta względem samorządowych i prywatnych żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów wraz ze zmianami prawnymi w ustawie w opiece nad dziećmi w wieku do lat 3
Adresaci:
- organy wykonawcze jst – wójta, burmistrza, prezydenta,
- osoby uprawnione do realizacji nadzoru i kontroli w imieniu wójta, burmistrza, prezydenta,
- podmioty nie samorządowe prowadzące formy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3,
- dyrektorzy żłobków, kierownicy klubów dziecięcych oraz dzienni opiekunowie
26.06.2025, godz.9:00-13:00 – zapraszamy do zapisów
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Maria Utracka
Edukator, ekspert i trener praktyk w realizacji prowadzenia i kierowania oświatą oraz zadań zarządczych w oświacie z pozycji organu nadzoru i samorządu. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe w nadzorze pedagogicznym oraz na stanowisku doradcy prezydenta i naczelnika wydziału edukacji. Autorka lub współautorka centralnych (ministerialnych) programów dot. zarządzania oświatą oraz opieki instytucjonalnej nad dziećmi w wieku do lat 3. Certyfikowany ekspert i ewaluator. Współpracuje z uczelniami wyższymi, gminami, szkołami, placówkami oświatowymi i innymi podmiotami w zakresie planowania, zarządzania szkołą, placówką oświatową, instytucjonalnymi formami opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz audytu i optymalizacji lokalnych systemów edukacyjnych.
1. Zakładanie żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów przez jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje publiczne, osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
2. Wymagania ustawowe, kontrola i dokumentowanie procesu rejestracji żłobka, klubu dziecięcego i dziennego opiekuna (prywatne i samorządowe)
3. Podobieństwa i różnice w tworzeniu i organizacji form opieki przez samorządy i inne osoby fizyczne lub prawne.
4. Opłata za pobyt dzieci –zasady finansowania publicznych i niepublicznych form opieki nad dziećmi do lat 3, w kontekście uwzględnienia otrzymanych środków na realizację funkcjonowania form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 – udzielanie i rozliczanie dotacji, świadczenie z ustawy Aktywny Rodzic – „aktywnie w żłobku”, dofinansowanie ze środków zewnętrznych, realizacja i kontrola innych świadczeń.
5. Weryfikacja i aktualizacja dokumentacji dot. wymagań: lokalowych, sanitarnych, przeciwpożarowych– – analiza formalno-prawna przedłożonej wymaganej dokumentacji, spójność załączników ze stanem faktycznym.
6. Wymagania dotyczące wyżywienia dzieci w żłobkach, klubach dziecięcych i u dziennych opiekunów – wdrożone i planowane zmiany w organizacji wyżywienia w formach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3
7. Ustawowe wymagania organizacyjno-administracyjne, w tym kadrowe i kwalifikacyjne wobec osób zatrudnianych na stanowiskach opieki nad dziećmi- poziom wykształcenia, aktualizacja uprawnień stosownie do zmian w ustawie o opiece i programach kształcenia opiekunek, kontrola wójta, burmistrza , prezydenta dokumentacji pracowniczej na etapie rejestracji i prowadzonego nadzoru i weryfikacja i obowiązek niekaralności osób dopuszczonych do pracy/ kontaktów z dziećmi/ na rzecz dzieci.
8. Zaświadczenie z urzędu o dokonaniu wpisu do rejestru – opłata za dokonanie wpisu do rejestru. Wnioski i dokumenty składane droga elektroniczną z przestrzeganiem potwierdzenia zgodności danych i zasad RODO.
9. Stosowne uchwały rady danej jst o utworzeniu samorządowych form opieki: żłobka, klubu dziecięcego.
10. Dokumentacja rejestrowa wraz z załącznikami dot. nie samorządowych form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3
11. Ustalenie szczegółowych informacji dot. statutu żłobka lub klubu dziecięcego z uwzględnieniem aktualizacji zapisów ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3- art. 11.
12. Nadzór i kontrola w realizacji zadań wójta, burmistrza, prezydenta nad wszystkimi formami opieki funkcjonującymi na terenie danej jst.– podobieństwa i różnice w pełnieniu nadzoru i wykonywaniu zadań kontrolnych w stosunku do samorządowych i prywatnych form opieki.
13. Uchwała Rady danej jst w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami funkcjonującymi na terenie danej gminy w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki, stosownie do zapisów ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Plan kontroli planowej w danym roku w formach opieki, a kontrole doraźne.
14. Kontrola w oparciu o przepisy ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 i stosownej uchwały (plan nadzoru z zał.) organu stanowiącego gminy.
15. Kontrola w obowiązkach jst wynikająca z ustawy o przeciwdziałaniu przestępczości na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
16. Przebieg i przeprowadzenie kontroli w samorządowych i prywatnych formach opieki do lat 3.
17. Uwzględnienie form, sposobów zasad oraz trybu prowadzenia i dokumentowania kontroli w jednostkach organizacyjnych gminy (samorządowe żłobki, kluby dziecięce i dzienni opiekunowie) i prywatnych formach opieki.
18. Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej – rozdział 5 ustawy Prawo przedsiębiorców podstawą do realizacji czynności kontrolnych w prywatnych żłobkach, klubach dziecięcych i dziennych opiekunów.
19. Procedura i tryb dokonywania kontroli prywatnych żłobków, klubów dziecięcych stosownie do działalności gospodarczej wykonywanej przez przedsiębiorców.
20. Prawa i obowiązki kontrolującego i kontrolowanego.
21. Powiadomienie o kontroli, upoważnienie wstępu do placówki w celu przeprowadzenia kontroli. Osoby obecne w trakcie prowadzenia czynności kontrolnych.
22. Sposób dokumentowania przeprowadzanej kontroli, uprawnienia kontrolowanego i kontrolującego. Rekontrola w obowiązkach kontrolującego
23. Zalecenia pokontrolne i ich realizacja.
24. Skutek braku wykonania zaleceń- decyzja organu rejestrowego.