-
Ewidencjonowanie, kontrola i egzekucja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki w zadaniach organów prowadzących i dyrektorów szkół, z uwzględnieniem zmian w zakresie spełniania obowiązków edukacyjnych przez uczniów ukraińskich i cudzoziemców
Cel szkolenia:
- aktualizacja wiedzy z zakresu zadań i obowiązków jednostek samorządu terytorialnego oraz dyrektorów szkół przed zakończeniem roku szkolnego
- omówienie obowiązków rodziców, szkół i gmin w czasie zmiennego trybu kształcenia dot. obowiązku szkolnego
- przedstawienie obowiązków wykonawczych dyrektora szkoły związanych z realizacją obowiązku szkolnego: poza szkołą, w edukacji domowej oraz możliwością odroczenia od spełniania obowiązku szkolnego.
- omówienie zakresu zadań i form dokumentowania przez organ wykonawczy jst obowiązku nauki
- omówienie zadań, zasad przygotowania i wykonania czynności podlegających znowelizowanym przepisom dot.egzekucji administracyjnej
- wyposażenie uczestników szkolenia w materiały pomocnicze i wzory wymaganej dokumentacji.
Adresaci:
- przedstawiciele organów prowadzących odpowiedzialnych za realizację zadania dot. spełniania obowiązku nauki,
- dyrektorzy szkół podstawowych odpowiedzialni za kontrolę obowiązku szkolnego,
- nauczyciele, wychowawcy klas,
- dyrektorzy i osoby uprawnione do ewidencjonowania i informowania właściwego jst dot. wszystkich form spełniania obowiązku nauki,
- osoby upoważnione do realizacji zadania związanego z ewidencjonowaniem obowiązku szkolnego i obowiązku nauki
Prowadzący szkolenie: Maria Utracka
Termin:
–
Koszt uczestnictwa: 399,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Maria Utracka
Edukator, ekspert i trener praktyk w realizacji prowadzenia i kierowania oświatą oraz zadań zarządczych w oświacie z pozycji organu nadzoru i samorządu. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe w nadzorze pedagogicznym oraz na stanowisku doradcy prezydenta i naczelnika wydziału edukacji. Autorka lub współautorka centralnych (ministerialnych) programów dot. zarządzania oświatą oraz opieki instytucjonalnej nad dziećmi w wieku do lat 3. Certyfikowany ekspert i ewaluator. Współpracuje z uczelniami wyższymi, gminami, szkołami, placówkami oświatowymi i innymi podmiotami w zakresie planowania, zarządzania szkołą, placówką oświatową, instytucjonalnymi formami opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz audytu i optymalizacji lokalnych systemów edukacyjnych.
1. Ewidencjonowanie uczniów podlegających obowiązkom edukacyjnym w obowiązkach organu prowadzącego, stanowiącego i wykonawczego szkół.
2. Aktualizacja informacji z ewidencji ludności dot. dzieci i młodzieży zamieszkałej na terenie danej szkoły obwodowej.
3. Adres zamieszkania/adres zameldowania – dowodowość w ustaleniu adresu zamieszkania
4. Ustawowe sposoby pozyskiwania informacji dot. spełniania obowiązku nauki przez młodzież zamieszkałą na terenie danej gminy.
5. Kontrola wykonywania i dokumentowania obowiązków edukacyjnych przez szkoły, placówki oświatowe i organa wykonawcze jst.
6. Przyjmowanie powiadomień od szkół o spełnianiu obowiązków poza obwodem szkoły – obowiązek stosowania e-doręczeń od 1 stycznia 2025
7. Współdziałanie / formy kontaktu z rodzicami / prawnymi opiekunami w zakresie realizacji obowiązku szkolnego/nauki.
8. Osoby uprawnione do kierowania wniosku do sądu o zbadaniu / wgląd w sytuację dziecka/młodzieży do 18 roku życia
9. Realizacja obowiązku nauki poza szkołą/poza granicami kraju – obowiązki rodziców, szkoły/pracodawców – legislacja klasyfikowania i promowania uczniów – stanowiska orzecznicze.
10. Proceduralne zasady wdrożenia obowiązku szkolnego i nauki uczniów powracających z zagranicy
11. Zmiana w obowiązkach edukacyjnych w stosunku do uczniów ukraińskich.
13. Spójność danych dot. stacjonarnego kształcenia dzieci i młodzieży ukraińskiej z danymi zawartymi w SIO
14. Terminowość ewidencjonowania i kontroli spełniania obowiązków edukacyjnych w dokumentacji szkół, placówek oświatowych i organu wykonawczego jst.
15. Stwierdzenie niespełniania obowiązku edukacyjnego – działania dyrektora.
15. Niespełnianie obowiązku nauki, a możliwość/konieczność zastosowania zaktualizowanych przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w wykonywaniu czynności organu wykonawczego jst.
16. Efektywność zastosowania trybu administracyjnego dot. kontroli spełniania obowiązku nauki w praktyce.
17. Wymiana doświadczeń