-
Projekt planu finansowego na 2025 r. w nowym systemie finansowania samorządów. Jak optymalizować wydatki na oświatę?
Cel szkolenia:
- zdobycie wiedzy z obszaru opracowywania planów finansowych szkół i przedszkoli na 2025r w nowym systemie finansowania oświaty. Oprócz aspektów prawnych i proceduralnych, poruszone zostaną aspekty efektywności finansowej (racjonalne działania przy ustalaniu planu finansowego, które będą skutkować realnymi oszczędnościami dla budżetu dyrektora i budżetu samorządu, uwzględniając zarówno wpływ na dochody (subwencja oświatowa i dotacje celowe) jak i wydatki.
Adresaci:
- pracownicy samorządów,
- dyrektorzy przedszkoli, szkół i placówek oświatowych
–
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych
Wieloletni pracownik Ministerstwa Fin. oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej (przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za fin. zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej). Autor m.in. ustawy o fin. zadań oświatowych, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, tzw. dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek nie samorządowych. Absolwent Matematyki Fin. na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Master of Business Administration na Uniwersytecie Warszawskim.
1. Nowe zasady finansowania samorządów od 2025 r.
2. Likwidacja subwencji oświatowej. Likwidacja dotacji przedszkolnej.
3. Subwencja wg nowych zasad dla jednych, brak subwencji dla drugich.
4. Nowe informacje od Ministra Finansów do projektów uchwał budżetowych otrzymane do 15 października 2024 r.
5. Podział potrzeb oświatowych. Główne założenia projektu na 2025 r.
6. Przeznaczanie środków na kształcenie specjalne w nowym systemie finansowania.
7. Środki na orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wg nowych zasad.
8. Ponowne przeliczenie potrzeb oświatowych po skończonym 2025 r., w tym w zakresie orzeczeń.
9. Zasady gospodarowania środkami publicznymi.
10. Ustawa o finansach publicznych. Plan finansowy. Tworzenie projektu planu finansowego. Realizacja w ciągu roku.
11. Klasyfikacja budżetowa.
12. Możliwość dokonywania zmian w planie.
13. Arkusz organizacji a wydatki szkoły a wysokość subwencji oświatowej – zależności: na jakie wydatki naliczone będą potrzeby oświatowe, jakie dane wpływają na ich wysokość, jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach subwencji.
14. Wielkość oddziału kluczowym czynnikiem wpływającym na optymalizację finansów.
15. Świadoma polityka kadrowa samorządu i dyrektorów szkół – czy stopień awansu zawodowego nauczyciela kosztuje samorząd? Wpływ awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu.
16. Godziny ponadwymiarowe. Korzyści i ograniczenia. Wymiar finansowy godzin ponadwymiarowych z punktu widzenia dyrektora szkoły i jednostki samorządu terytorialnego. Umiejętne wykorzystanie godzin ponadwymiarowych przez dyrektora szkoły jako optymalizacja wydatków ponoszonych przez samorząd na oświatę.
17. Kiedy godzina ponadwymiarowa jest dla jednostki samorządu terytorialnego realnie darmowa? Czy może to wiedzieć sam dyrektor szkoły? Kiedy godzina ponadwymiarowa stanowi realny wydatek samorządu i ile on wynosi? Przykłady i kalkulator.
18. Świetlica szkolna – jak wykorzystać godziny ponadwymiarowe nauczycieli.
19. Zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
20. Zatrudnianie specjalistów.
21. Nauczanie indywidualne i zindywidualizowana ścieżka kształcenia – finansowe wyzwanie dla samorządu.
22. Wydatki i dochody na prowadzenie niektórych oddziałów: oddział przygotowawczy, oddział integracyjny, oddział sportowy, oddział dwujęzyczny itd.
23. Dane wykazane w SIO a wysokość potrzeb oświatowych – prawidłowe wykazanie zadań w arkuszu SIO a wysokość otrzymanej subwencji. Na co należy szczególnie uważać, aby nie stracić finansowania w subwencji.
24. Podział na grupy. Języki. WF. Informatyka.