-
System Informacji Oświatowej w praktyce - weryfikacja danych do potrzeb oświatowych przez samorządy na rok 2026
Cel szkolenia:
- przedstawienie procedury potwierdzania i weryfikacji danych do potrzeb oświatowych przez samorządy
- przeprowadzenie warsztatów, na których pokazane zostaną raporty w Strefie dla Zalogowanych, które powinien sprawdzić pracownik samorządu, aby zweryfikować poprawność danych w SIO wprowadzonych przez placówki, w szczególności zostanie przedstawiony nowy sposób finansowania orzeczeń według godzin wsparcia realizowanych w ramach kształcenia specjalnego – ze sposobem weryfikacji tych godzin przez samorząd.
- przekazanie iinformacji dot. merytorycznych aspektów wprowadzania danych do SIO w kontekście poprawnego naliczenia potrzeb oświatowych dla samorządu
- przedstawienie procedury potwierdzenia prawdziwości danych wprowadzanych w SIO do naliczenia potrzeb oświatowych
- omówienie roli samorządu w weryfikacji tj. jak samorząd może weryfikować dane wprowadzane przez szkoły i placówki, jak i do kiedy można poprawić błąd w SIO wg stanu na dzień 15 czerwca, aby był uwzględniony do potrzeb oświatowych na kolejny rok
- omówienie wskaźników korygujących liczbę uczniów na dzień 15 czerwca.
Webinarium będzie przeprowadzone na rzeczywistej (szkoleniowej) aplikacji SIO.
Adresaci:
- pracownicy jednostek samorządu terytorialnego – Wójtowie, Burmistrzowie, Skarbnicy, pracownicy Wydziałów Oświaty, Budżetu.
Prowadzący szkolenia: Daria Pietrzykowska lub Grzegorz Pochopień
Termin:
26.05.2025, godz.9:00-14:00 – zapraszamy do zapisów
16.06.2025, godz.9:00-14:00 – zapraszamy do zapisów
Koszt uczestnictwa: 399,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Grzegorz Pochopień
Wieloletni pracownik Ministerstwa Fin. oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej (przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za fin. zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej). Autor m.in. ustawy o fin. zadań oświatowych, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, tzw. dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych. Absolwent Matematyki Finansowej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Master of Business Administration na Uniwersytecie Warszawskim.
Daria Pietrzykowska
Wieloletni pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej jako pracownik w Departamencie odpowiedzialnym za finansowanie zadań oświatowych, później jako Naczelnik Wydziału Statystyki odpowiedzialny za System Informacji Oświatowej. Autorka ustawy o finansowaniu zadań oświatowych oraz nowelizacji ustawy o systemie informacji oświatowej
1. Potwierdzanie prawdziwości danych wprowadzonych w SIO do naliczenia potrzeb oświatowych dla samorządu:
- Raporty w Strefie dla Zalogowanych – warsztaty. Prezentacja sposobu sprawdzania raportów dostępnych w Strefie dla Zalogowanych, które powinien sprawdzić pracownik samorządu, aby zweryfikować poprawność danych w SIO wprowadzonych przez placówki
- Omówienie zestawienia zawierającego dane z SIO do naliczenia potrzeb oświatowych dla samorządu
- Omówienie procedury potwierdzenia prawdziwości zestawiania uczniów i nauczycieli do potrzeb oświatowych przez szkoły i placówki – odpowiedzialność dyrektorów, ustawowe terminy.
- Omówienie procedury potwierdzenia prawdziwości zestawiania uczniów i nauczycieli do potrzeb oświatowych przez samorząd – rola samorządu w potwierdzaniu danych do potrzeb oświatowych ze szkół i placówek , a także ustawowe terminy ich potwierdzenia.
- Jak samorząd może zweryfikować poprawność danych wprowadzonych przez szkoły i placówki do SIO, tak aby otrzymać prawidłowo naliczone potrzeby oświatowe.
- Jak i do kiedy można poprawić błąd w SIO w kontekście ustawowych terminów naliczenia potrzeb oświatowych na danych z SIO – okres możliwych korekt danych SIO i brak możliwości takich korekt po określonej dacie.
- Konsekwencje niewprowadzenia danych oraz wprowadzenia ich niezgodnie ze stanem faktycznym (zwrot nienależnie pobranych potrzeb oświatowych, 5-letni okres kontroli).
- Kontrola poprawności danych do potrzeb oświatowych z punktu widzenia jednostki samorządu terytorialnego. Możliwości i ograniczenia.
2. Omówienie danych wprowadzanych do SIO, które są używane przez MEN do naliczenia potrzeb oświatowych dla samorządu:
- Wprowadzanie danych do SIO w kontekście naliczenia potrzeb oświatowych dla samorządu. Aspekty merytoryczne dotyczące wprowadzania danych do SIO.
- Poprawne przypisanie uczniów do oddziałów podstawowych i dodatkowych – wskazanie kiedy uczeń powinien być w dwóch oddziałach.
- Uczeń niezweryfikowany – postępowanie wyjaśniające dyrektora szkoły/placówki, weryfikacja ucznia a naliczenie potrzeb oświatowych na tego ucznia.
- Uczeń przypisany jednocześnie w dwóch szkołach – jak samorząd może to sprawdzić. Procedura wyjaśniająca.
- Poprawne wprowadzenie orzeczeń uczniów, wraz z okresami obowiązywania oraz ich weryfikacja z poradnią. Omówienie nowego sposobu finansowania orzeczeń według godzin wsparcia realizowanych w ramach kształcenia specjalnego. W jaki sposób samorząd powinien zweryfikować godziny wsparcia wprowadzane przez szkoły i placówki – praktyczne warsztaty. Przedstawienie wzoru karty orzeczenia, która pozwoli sprawdzić godziny realizowane z IPET z godzinami wprowadzonym do SIO.
- Poprawne wprowadzenie pozostałych danych do potrzeb oświatowych, dotyczących ucznia (nauczanie domowe, nauczanie indywidualne, bezpłatna nauka języka polskiego, internaty, młodociany pracownik itd.). Omówienie raportów danych dziedzinowych dostępnych w Strefie Pracownika. Jak w raportach sprawdzić czas nauki języka polskiego i nieprzekroczenie ustawowego dozwolonego terminy.
- Poprawne wprowadzenie umów nauczycieli do potrzeb oświatowych (rodzaj umowy, tygodniowy wymiar zajęć, nieobecności, awans zawodowy).
- Omówienie najczęstszych błędów popełnianych przy wprowadzeniu danych do potrzeb oświatowych – podejście praktyczne.
3. Praca z instrukcjami do SIO – jak sprawnie i szybko znaleźć odpowiedź na pojawiające się pytania, dotyczące technicznych i merytorycznych aspektów wprowadzania danych.
4. Inne aspekty: ochrona danych osobowych a RODO, udzielanie upoważnień, terminy przekazywania danych.