-
Przygotowanie uchwały dotacyjnej z uwzględnieniem zmian w prawie od 2025 roku
Cel szkolenia:
- zdobycie praktycznej wiedzy dotyczącej przygotowania uchwały dotacyjnej
- omówienie jakie zapisy prawne powinny znaleźć się w uchwale – przede wszystkim pod kątem koniecznych zmian w uchwale w związku ze zmianą finansowania uczniów niepełnosprawnych od 2025 r. Samorząd musi zbierać w uchwale dotacyjnej informację o liczbie realizowanych godzin, wynikających z IPET.
- przedstawienie przykładowych (gotowych) przepisów prawnych do wykorzystania w uchwale dotacyjnej.
- przedstawienie załączników do uchwały (informacja o planowanej liczbie uczniów, informacja o liczbie uczniów w danym miesiącu z uwzględnieniem liczby godzin wsparcia z IPET dla uczniów niepełnosprawnych, rozliczenie dotacji), tak aby samorząd prawidłowo i szybko mógł naliczyć dotację oraz aby na podstawie przedstawionego rozliczenia mógł sprawdzić poprawność wydatkowania dotacji zgodnie z przepisami
Adresaci:
- pracownicy jednostek samorządu terytorialnego – Wójtów, Burmistrzów, Skarbników, Wydziałów Oświaty
- osoby zajmujące się przekazywaniem i rozliczaniem dotacji dla szkół niesamorządowych.
Prowadzący: Daria Pietrzykowska
Termin:
17.02.2025, godz.9:00-14:00 – zapraszamy do zapisów
Koszt uczestnictwa: 399,00 zł netto + 23% VAT*/ za 1 osobę
(*udział w webinarium zwolniony z VAT w przypadku finasowania webinarium ze środków publicznych)
Daria Pietrzykowska
Wieloletni pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej jako pracownik w Departamencie odpowiedzialnym za finansowanie zadań oświatowych, później jako Naczelnik Wydziału Statystyki odpowiedzialny za System Informacji Oświatowej. Autorka ustawy o finansowaniu zadań oświatowych oraz nowelizacji ustawy o systemie informacji oświatowej.
1. Podstawa prawna – ustawa o finansowaniu zadań oświatowych. Nowe rozporządzenie o podziale potrzeb oświatowych na rok 2025
2. Zmiana załącznika do uchwały w związku z nowym sposobem finansowania uczniów niepełnosprawnych od 2025 r.
- Jak zebrać godziny wsparcia z IPET do nowych wag na uczniów niepełnosprawnych?
- Jak określić godziny wsparcia z IPET?
- Jakie zajęcia i nauczyciele wchodzą w wsparcie IPET, zgodnie z przepisami rozporządzenia o podziale potrzeb oświatowych?
- Jak odwołać się do zapisów rozporządzenia o podziale potrzeb oświatowych, aby dotowane placówki prawidłowo liczyły godziny wsparcia dla dzieci niepełnosprawnych: dzielenie zajęć grupowych na dwa, dzielenie nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne i pomocy nauczyciela proporcjonalnie do liczby uczniów.
- Jak określić stan orzeczeń w danym miesiącu, gdy dotacja jest udzielna według realizowanych godzin.
- Jak zebrać godziny wsparcia od stycznia, gdy uchwała zostanie podjęta później (przepisy przejściowe).
- Prawidłowe zebranie godzin wsparcia i precyzyjne zapisy w tym zakresie są konieczne, aby przy kontroli móc określić, czy dotacja została pobrana należnie czy jest do zwrotu (nieprawidłowo obliczona liczba godzin przez podmiot dotowany).
4. Konstrukcja uchwały – ogólne zapisy, naliczenie dotacji, zbieranie informacji do dotacji, rozliczenie dotacji, kontrola dotacji. Omówienie poszczególnych działów.
5. Wymogi formalno- prawne uchwały – przepisy, które musza znaleźć się w uchwale, przepisy zbędne, które są odrzucane oraz przepisy, które ułatwią naliczanie, rozliczanie i kontrolę dotacji.
6. Załączniki do uchwały – jak prawidłowo je skonstruować, aby poprawnie i szybko naliczać i rozliczać dotację?
- wzór informacji o planowanej liczbie uczniów,
- wzór informacji o liczbie uczniów w danym miesiącu,
- wzór rozliczenia dotacji.
7. Dotacja na wczesne wspomaganie rozwoju – jakie informacje powinny znaleźć się w uchwale oraz w załącznikach, aby poprawnie stosować przepisy prawa w tym zakresie.
6. Dotacja na kształcenie specjalne uczniów niepełnosprawnych – jakie informacje powinny znaleźć się w uchwale oraz w załącznikach, aby poprawnie stosować przepisy prawa w tym zakresie. Wzór rozliczenia dotacji na uczniów niepełnosprawnych.
8. Omówienie i przedstawienie przykładowej uchwały dotacyjnej. Gotowe przepisy prawne do wykorzystania w uchwale dotacyjnej